ScrollToTop

Poczucie własnej wartości. W jaki sposób zmierzyć samoocenę?

Poczucie własnej wartości jest to globalna ocena własnej osoby. Inaczej mówiąc jest to samoocena. Może mieć charakter pozytywnej lub negatywnej postawy w stosunku do swojego „ja”.

Samoocena wpływa na regulacje zachowania. Od niej zależą podejmowane działania. Konieczne jest określenie własnych możliwości szczególnie przy zadaniach o wysokim stopniu trudności. Kontrola poczucia własnej wartości nad zachowaniem danej osoby wynika z tego iż, informacje zwiększające  pewność siebie budzą silne, pozytywne emocje natomiast te zaniżające samoocenę wywołują ujemne emocje tj. lęk, poczucie winy, wstyd, niepokój.

Poczucie własnej wartości jest jednym z psychologicznych zasobów sprzyjającym zdrowiu. Chroni przed skutkami wynikającymi z nadmiernego stresu co jest ważnym elementem prozdrowotnego stylu życia.

Zobacz artykuły:
Zdrowy styl życia – zachowania prozdrowotne 

Wysoka i niska samoocena 

Według Morrisa Rosenberga:

Wysoka samoocena oznacza przekonanie jednostki, że jest wystarczająco dobrym i wartościowym człowiekiem, co nie jest równoznaczne z uznawaniem siebie za osobę lepszą od innych.

Niska samoocena oznacza niezadowolenie z siebie, odrzucenie własnego ja.

Osoby z wysoką samooceną eksponują swoje zalety. Są pewniejsze siebie i skłonne podejmować ryzyko. Osoby z niską samooceną nie zwracają na siebie uwagi. Nie podejmują ryzyka i próbują ukrywać swoje wady. Są ostrożne i wycofane przez co pielęgnują niskie poczucie własnej wartości.  Motywuje je lęk przed porażką a nie możliwość osiągnięcia sukcesu.

Zbyt duża pewność siebie i zaniżona samoocena

Osoba zbyt pewna siebie przyjmuje własne możliwości za większe niż w rzeczywistości posiada. Prowadzi to do podejmowania zadań, które przekraczają jej kompetencje. Niesie to ze sobą wiele niepowodzeń i stresu. Z kolei osoba z niską samooceną określa swoje możliwości za niższe od rzeczywistych. Brak docenienia własnych zdolności powoduje wybór najłatwiejszych zadań.

Zarówno osoby z zaniżoną lub z  zawyżoną samooceną potrzebują dostarczania informacji potwierdzających własną wartość. 

W jaki sposób zmierzyć poczucie własnej wartości?

Służą do tego trzy narzędzia:

Skala Samooceny Morrisa Rosenberga

Traktuje samoocenę jako względnie stałą cechę a nie jako chwilowy stan. Badany wskazuje odpowiedź na 10 stwierdzeń. Możliwe odpowiedzi mieszą się w skali czterostopniowej. Im więcej wyników z wyższego stopnia tym wyższa samoocena.

Test do rozwiązania znajduje pod tym linkiem:
Skala Samooceny SES M. Rosenberga w polskiej adaptacji I. Dzwonkowskiej, K. Lachowicz-Tabaczek i M. Łaguny

Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny

Skierowany do osób starszej młodzieży i osób dorosłych. Składa się ze 116 stwierdzeń i 16 podskal.

Inwentarz Poczucia Własnej Wartości Coopersmitha

Skrócona wersja zawiera 24 stwierdzenia. Mierzy samoocenę w 4 aspektach życia (ja w rodzinie, w szkole, w towarzystwie i ja osobiste). Ocena może być dokonana na 2 sposoby. W pierwszym odpowiedzi to „tak – to mnie dotyczy lub nie – to mnie nie dotyczy”. Drugi sposób jest trudniejszy, ponieważ występują cztery odpowiedzi: „tak”, „raczej tak”, „raczej nie” lub „nie”. Im wyższy wynik tym wyższa samoocena.

Zobacz również:
anoreksja=kulturystyka
patryk vega 100% prawdy o służbie zdrowia

Bibliografia:
Ogińska-Bulik N., Psychologiczne zasoby sprzyjające zdrowiu, w: Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki., Woynarowska B. (red.), PWN, Warszawa, 2007.

Podobne posty

alt text for image
Hej fajnie, że jesteś 😉 Nazywam się Iza Kowalczyk. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem firmy, trenuję na siłowni, piszę bloga. Od 13 lat choruję na MIGRENĘ dlatego blog jest w dużej mierze poświęcony tej dolegliwości. Poza siłownią innym moim zamiłowaniem jest gotowanie. Znajdziesz tu wiele przepisów na każdą okazję oraz restauracje, które warto odwiedzić zarówno w Kielcach jak i innych miastach. Staram się godzić sport z jedzeniem tak by zachować zdrowie i zgrabną figurę bez wymyślnych restrykcji. Produkty najlepszej jakości to podstawa w mojej kuchni, ale nie wariuję na punkcie glutenu czy nabiału. Zapraszam Cię do czytania. Mam nadzieję, że znajdziesz tu wiele przydatnych i ciekawych informacji.

OBSERWUJ MNIE NA

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na

FreshMail.pl