ScrollToTop

Jak sprawdzić czy moja waga i zawartość tłuszczu w organizmie są prawidłowe?

Waga i tłuszczyk – odwieczny problem kobiet 🙂 Niestety rzadko która, interesuje się ich prawidłowymi wartościami. Najczęściej chcą jak najmniej ważyć i mieć jak najmniej tłuszczu. A niska czy nawet prawidłowa waga wcale nie gwarantują dobrego wyglądu bo, albo jest się za chudym, albo jesteśmy tylko teoretycznie szczupli tzn. pod ubraniem. Na plaży wystają nam brzuszki, serdelki i cellulit. Mało ważymy a tłuszczu mamy tyle, co osoby z nadwagą. Z drugiej strony zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej również nie jest dla nas korzystny. Sztuka w tym, aby zachować równowagę, dlatego należy znać nie tylko prawidłową wagę do wzrostu, ale także normy poziomu tkanki tłuszczowej dla naszego organizmu.

Zobacz wpis:
10 produktów przydatnych podczas odchudzania
Zdrowy styl życia – zachowania prozdrowotne

Wskaźniki BMI – prawidłowa waga do wzrostu

Najbardziej znaną metodą oceny prawidłowej masy ciała jest wskaźnik BMI.

BMI = masa ciała (kg) / wysokość ciała (m)²

Wskaźnik BMI przedstawia jedynie orientacyjne wartości właściwej masy ciała dla naszego wzrostu. Nie uwzględnia podziału wiekowego (poza dziećmi i młodzieżą do 18 roku życia) ani na płeć i budowę ciała co znacząco wpływa na prawidłową wagę dla danej osoby.

Kulturysta obliczając BMI  dla swojej wagi i wzrostu może uzyskać wynik  mówiący o jego otyłości. Tymczasem jego wysoka waga wynika z dużej ilość masy mięśniowej co pokazuje, że wskaźnik ten nie obejmuje informacji o składzie ciała. Wspomniałam wcześniej, że osoba o prawidłowej wadze może mieć zbyt dużą ilość tkanki tłuszczowej przez co, ciało wcale nie będzie wyglądać tak, jakby tego chciała i odwrotnie.  Osoba o wysokiej wadze może mieć niewielki procent tkanki tłuszczowej i wyglądać dobrze.

W związku z tym bardziej miarodajnym wskaźnikiem jest poziom tkanki tłuszczowej.

Poniżej przedstawione są poszczególne wartości BMI dla dorosłych:
Niedowaga BMI <18,5
Wartość prawidłowa 18,5 – 24,9
Nadwaga 25,0 – 29,9
Otyłość 1 stopnia 30,0 – 34,9
Otyłość 2 stopnia 35,0 – 39,9
Otyłość 3 stopnia ≥ 40,0

Zobacz wpis:
Otyłość – problem XXI wieku. Zdrowotne konsekwencje nadwagi i otyłości

Normy poziomu tkanki tłuszczowej

Masa tkanki tłuszczowej to tłuszcz znajdujący się pod skórą a także w obrębie mięśni, mózgu, szpiku kostnego i narządów takich jak wątroba, nerki, trzustka oraz serce.

U kobiet normy tkanki tłuszczowej wynoszą w graniach 20-32% natomiast u mężczyzn 10-22%. 

Wiele osób dąży do mocnego odtłuszczenia natomiast utrzymanie odpowiedniego poziomu tkanki tłuszczowej jest kluczowe w prawidłowym funkcjonowaniu wielu procesów metabolicznych poza tym tłuszcz m.in. bierze udział w procesach termoregulacji, jest ważnym źródłem energii i  nośnikiem witamin A, D, E i K  ponadto pozwala na utrzymaniu we właściwym miejscu narządów wewnętrznych i chroni je przed uszkodzeniem.

Pomiar tkanki tłuszczowej

Istnieje wiele metod analizy zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie. Klasycznym sposobem jest pomiar tkanki tłuszczowej fałdomierzem. U kobiet należy uchwycić fałd skórno-tłuszczowy na mięśniu trójgłowym ramienia, na grzebieniu kości biodrowej i mięśniu czworogłowym uda. U mężczyzn mierzymy fałd piersiowy, brzuch i udo. Na podstawie sumy pomiarów, następnie za pomocą równań wylicza się procentową zawartość tłuszczu w organizmie. Pomiar wymaga ostrożności i doświadczenia, ale gdy opanujemy technikę pomiary są całkiem dokładne.

Na siłowniach możemy spotkać urządzenia mierzące zawartość tkanki tłuszczowej i nie tylko. Podają również informacje o ilości wody w organizmie i masy mięśniowej. Niestety błąd pomiaru w skrajnych przypadkach może wynosić nawet 40%.

Dołącz do mnie na FACEBOOK, aby być na bieżąco!
Potrzebujesz porad i wsparcia? Zapraszam do grupy FIT LIFE – fit food, fit motivation, fit LOVE.

Bibliografia:
Osiński W., Nadwaga i otyłość. Aktywność fizyczna w profilaktyce terapii., PZWL, Warszawa, 2016.

Podobne posty

alt text for image
Hej fajnie, że jesteś 😉 Nazywam się Iza Kowalczyk. Na co dzień zajmuje się prowadzeniem firmy, trenuję na siłowni, piszę bloga. Od 13 lat choruję na MIGRENĘ dlatego blog jest w dużej mierze poświęcony tej dolegliwości. Poza siłownią innym moim zamiłowaniem jest gotowanie. Znajdziesz tu wiele przepisów na każdą okazję oraz restauracje, które warto odwiedzić zarówno w Kielcach jak i innych miastach. Staram się godzić sport z jedzeniem tak, by zachować zdrowie i zgrabną figurę bez wymyślnych restrykcji. Produkty najlepszej jakości to podstawa w mojej kuchni, ale nie wariuję na punkcie glutenu czy nabiału. Zapraszam Cię do czytania. Mam nadzieję, że znajdziesz tu wiele przydatnych i ciekawych informacji.

OBSERWUJ MNIE NA

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na

FreshMail.pl