ScrollToTop

Jak sprawdzić czy moja waga i zawartość tłuszczu w organizmie są prawidłowe?

Waga i tłuszczyk – odwieczny problem kobiet 🙂 Niestety rzadko która, interesuje się ich prawidłowymi wartościami. Najczęściej chcą jak najmniej ważyć i mieć jak najmniej tłuszczu. A niska czy nawet prawidłowa waga wcale nie gwarantują dobrego wyglądu bo, albo jest się za chudym, albo jesteśmy tylko teoretycznie szczupli tzn. pod ubraniem. Na plaży wystają nam brzuszki, serdelki i cellulit (skinny fat). Mało ważymy, a procent tkanki tłuszczowej w organizmie taki, jak u  osób z nadwagą. Z drugiej strony zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej również nie jest dla nas korzystny. Sztuka w tym, aby zachować równowagę, dlatego należy znać nie tylko prawidłową wagę do wzrostu, ale także normy poziomu tkanki tłuszczowej dla naszego organizmu.

Zobacz wpis:
10 produktów przydatnych podczas odchudzania
Zdrowy styl życia – zachowania prozdrowotne

Wskaźniki BMI – prawidłowa waga do wzrostu

Najbardziej znaną metodą oceny prawidłowej masy ciała jest wskaźnik BMI.

BMI = masa ciała (kg) / wysokość ciała (m)²

Wskaźnik BMI przedstawia jedynie orientacyjne wartości właściwej masy ciała dla naszego wzrostu. Nie uwzględnia podziału wiekowego (poza dziećmi i młodzieżą do 18 roku życia) ani na płeć i budowy ciała co, znacząco wpływa na prawidłową wagę dla danej osoby.

 

Dla przykładu prawidłowa waga mężczyzny w wieku 30 lat o wzroście 160 cm:
* budowa drobnokoścista 61 kg
* budowa grubokoścista 64 kg

Kulturysta obliczając BMI  dla swojej wagi i wzrostu może uzyskać wynik  mówiący o jego otyłości. Tymczasem jego wysoka waga wynika z dużej ilość masy mięśniowej co pokazuje, że wskaźnik ten nie obejmuje informacji o składzie ciała. Wspomniałam wcześniej, że osoba o prawidłowej wadze może mieć zbyt dużą ilość tkanki tłuszczowej przez co, ciało wcale nie będzie wyglądać tak, jakby tego chciała i odwrotnie.  Osoba o wysokiej wadze może mieć niewielki procent tkanki tłuszczowej i wyglądać dobrze.

W związku z tym bardziej miarodajnym wskaźnikiem jest poziom tkanki tłuszczowej.

Poniżej przedstawione są poszczególne wartości BMI dla dorosłych:

Niedowaga BMI <18,5
Wartość prawidłowa 18,5 – 24,9
Nadwaga 25,0 – 29,9
Otyłość 1 stopnia 30,0 – 34,9
Otyłość 2 stopnia 35,0 – 39,9
Otyłość 3 stopnia ≥ 40,0

Zobacz wpis:
Otyłość – problem XXI wieku. Zdrowotne konsekwencje nadwagi i otyłości

Normy poziomu tkanki tłuszczowej

Na masę tkanki tłuszczowej składa się tłuszcz znajdujący się pod skórą, a także w obrębie mięśni, mózgu, szpiku kostnego i narządów takich jak wątroba, nerki, trzustka oraz serce.

U kobiet normy tkanki tłuszczowej wynoszą w graniach 20-32% natomiast u mężczyzn 10-22%. 

Wiele osób dąży do mocnego odtłuszczenia natomiast utrzymanie odpowiedniego poziomu tkanki tłuszczowej jest kluczowe w prawidłowym funkcjonowaniu wielu procesów metabolicznych poza tym tłuszcz m.in. bierze udział w procesach termoregulacji, jest ważnym źródłem energii i nośnikiem witamin A, D, E i K  ponadto pozwala na utrzymanie we właściwym miejscu narządów wewnętrznych i chroni je przed uszkodzeniem.

Niebezpiecznie niski poziom tkanki tłuszczowej u kobiet wynosi poniżej 19%, a u mężczyzn jest to przekroczenie 11%. Procent tkanki tłuszczowej u sportowców szczególnie zawodników fitness i kulturystów nie jest dobrym wyznacznikiem. Jak powszechnie wiadomo sport wyczynowy nie ma nic wspólnego ze zdrowiem.

Pomiar tkanki tłuszczowej

Istnieje wiele metod analizy zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie. Klasycznym sposobem jest pomiar tkanki tłuszczowej fałdomierzem. U kobiet należy uchwycić fałd skórno-tłuszczowy na mięśniu trójgłowym ramienia, na grzebieniu kości biodrowej i mięśniu czworogłowym uda. U mężczyzn mierzymy fałd piersiowy, brzuch i udo. Na podstawie sumy pomiarów, następnie za pomocą równań wylicza się procentową zawartość tłuszczu w organizmie. Pomiar wymaga ostrożności i doświadczenia, ale gdy opanujemy technikę pomiary są całkiem dokładne.

Na siłowniach możemy spotkać wagi obliczające poziom tkanki tłuszczowej. Urządzenia (aparaty) te mierzą również ilość wody w organizmie i masy mięśniowej. Niestety błąd pomiaru w skrajnych przypadkach może wynosić nawet 40%.

Atrakcyjność fizyczna, a poziom tkanki tłuszczowej?

Jak wspomniałam na początku wpisu często utożsamiamy atrakcyjność fizyczną od poziomu tkanki tłuszczowej. Kobiety również biorą pod uwagę wskaźnik wagowy. Pomijając kwestię, że atrakcyjność fizyczna jest szerokim pojęciem i w ocenie danej osoby nie bierzemy jedynie pod uwagę jej zewnętrznego wyglądu to, dla większości ludzi najbardziej atrakcyjne fizycznie są osoby z niższym poziom tkanki tłuszczowej przy zachowaniu odpowiedniej masy mięśniowej, wtedy też i waga jest wyższa niż u osoby bardzo szczupłej z małą ilością tłuszczu i mięśni.

Dołącz do mnie na FACEBOOK, aby być na bieżąco!
Potrzebujesz porad i wsparcia? Zapraszam do grupy Odchudzanie to nie czary – grupa wsparcia i motywacji!

Bibliografia:
Osiński W., Nadwaga i otyłość. Aktywność fizyczna w profilaktyce terapii., PZWL, Warszawa, 2016.

Podobne posty

Grupa dieta facebook
Grupa migrena facebook

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA
Sorry:

- Instagram feed not found.

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na

Jarek schudł z moją pomocą 30 kg! 
POLUB MÓJ FANPAGE po większą dawkę motywacji!