ScrollToTop

Jak sprawdzić czy moja waga i zawartość tłuszczu w organizmie są prawidłowe?

Waga i tłuszczyk – odwieczny problem kobiet 🙂 Niestety rzadko która, interesuje się ich prawidłowymi wartościami. Najczęściej chcą jak najmniej ważyć i mieć jak najmniej tłuszczu. A niska czy nawet prawidłowa waga wcale nie gwarantują dobrego wyglądu bo, albo jest się za chudym, albo jesteśmy tylko teoretycznie szczupli tzn. pod ubraniem. Na plaży wystają nam brzuszki, serdelki i cellulit (skinny fat). Mało ważymy, a procent tkanki tłuszczowej w organizmie taki, jak u  osób z nadwagą. Z drugiej strony zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej również nie jest dla nas korzystny. Sztuka w tym, aby zachować równowagę, dlatego należy znać nie tylko prawidłową wagę do wzrostu, ale także normy poziomu tkanki tłuszczowej dla naszego organizmu.

Zobacz wpis:
10 produktów przydatnych podczas odchudzania
Zdrowy styl życia – zachowania prozdrowotne

Wskaźniki BMI – prawidłowa waga do wzrostu

Najbardziej znaną metodą oceny prawidłowej masy ciała jest wskaźnik BMI.

BMI = masa ciała (kg) / wysokość ciała (m)²

Wskaźnik BMI przedstawia jedynie orientacyjne wartości właściwej masy ciała dla naszego wzrostu. Nie uwzględnia podziału wiekowego (poza dziećmi i młodzieżą do 18 roku życia) ani na płeć i budowy ciała co, znacząco wpływa na prawidłową wagę dla danej osoby.

 

Dla przykładu prawidłowa waga mężczyzny w wieku 30 lat o wzroście 160 cm:
* budowa drobnokoścista 61 kg
* budowa grubokoścista 64 kg

Kulturysta obliczając BMI  dla swojej wagi i wzrostu może uzyskać wynik  mówiący o jego otyłości. Tymczasem jego wysoka waga wynika z dużej ilość masy mięśniowej co pokazuje, że wskaźnik ten nie obejmuje informacji o składzie ciała. Wspomniałam wcześniej, że osoba o prawidłowej wadze może mieć zbyt dużą ilość tkanki tłuszczowej przez co, ciało wcale nie będzie wyglądać tak, jakby tego chciała i odwrotnie.  Osoba o wysokiej wadze może mieć niewielki procent tkanki tłuszczowej i wyglądać dobrze.

W związku z tym bardziej miarodajnym wskaźnikiem jest poziom tkanki tłuszczowej.

Poniżej przedstawione są poszczególne wartości BMI dla dorosłych:

Niedowaga BMI <18,5
Wartość prawidłowa 18,5 – 24,9
Nadwaga 25,0 – 29,9
Otyłość 1 stopnia 30,0 – 34,9
Otyłość 2 stopnia 35,0 – 39,9
Otyłość 3 stopnia ≥ 40,0

Zobacz wpis:
Otyłość – problem XXI wieku. Zdrowotne konsekwencje nadwagi i otyłości

Normy poziomu tkanki tłuszczowej

Na masę tkanki tłuszczowej składa się tłuszcz znajdujący się pod skórą, a także w obrębie mięśni, mózgu, szpiku kostnego i narządów takich jak wątroba, nerki, trzustka oraz serce.

U kobiet normy tkanki tłuszczowej wynoszą w graniach 20-32% natomiast u mężczyzn 10-22%. 

Wiele osób dąży do mocnego odtłuszczenia natomiast utrzymanie odpowiedniego poziomu tkanki tłuszczowej jest kluczowe w prawidłowym funkcjonowaniu wielu procesów metabolicznych poza tym tłuszcz m.in. bierze udział w procesach termoregulacji, jest ważnym źródłem energii i nośnikiem witamin A, D, E i K  ponadto pozwala na utrzymanie we właściwym miejscu narządów wewnętrznych i chroni je przed uszkodzeniem.

Niebezpiecznie niski poziom tkanki tłuszczowej u kobiet wynosi poniżej 19%, a u mężczyzn jest to przekroczenie 11%. Procent tkanki tłuszczowej u sportowców szczególnie zawodników fitness i kulturystów nie jest dobrym wyznacznikiem. Jak powszechnie wiadomo sport wyczynowy nie ma nic wspólnego ze zdrowiem.

Pomiar tkanki tłuszczowej

Istnieje wiele metod analizy zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie. Klasycznym sposobem jest pomiar tkanki tłuszczowej fałdomierzem. U kobiet należy uchwycić fałd skórno-tłuszczowy na mięśniu trójgłowym ramienia, na grzebieniu kości biodrowej i mięśniu czworogłowym uda. U mężczyzn mierzymy fałd piersiowy, brzuch i udo. Na podstawie sumy pomiarów, następnie za pomocą równań wylicza się procentową zawartość tłuszczu w organizmie. Pomiar wymaga ostrożności i doświadczenia, ale gdy opanujemy technikę pomiary są całkiem dokładne.

Na siłowniach możemy spotkać wagi obliczające poziom tkanki tłuszczowej. Urządzenia (aparaty) te mierzą również ilość wody w organizmie i masy mięśniowej. Niestety błąd pomiaru w skrajnych przypadkach może wynosić nawet 40%.

Atrakcyjność fizyczna, a poziom tkanki tłuszczowej?

Jak wspomniałam na początku wpisu często utożsamiamy atrakcyjność fizyczną od poziomu tkanki tłuszczowej. Kobiety również biorą pod uwagę wskaźnik wagowy. Pomijając kwestię, że atrakcyjność fizyczna jest szerokim pojęciem i w ocenie danej osoby nie bierzemy jedynie pod uwagę jej zewnętrznego wyglądu to, dla większości ludzi najbardziej atrakcyjne fizycznie są osoby z niższym poziom tkanki tłuszczowej przy zachowaniu odpowiedniej masy mięśniowej, wtedy też i waga jest wyższa niż u osoby bardzo szczupłej z małą ilością tłuszczu i mięśni.

Dołącz do mnie na FACEBOOK, aby być na bieżąco!
Potrzebujesz porad i wsparcia? Zapraszam do grupy Odchudzanie to nie czary – grupa wsparcia i motywacji!

Bibliografia:
Osiński W., Nadwaga i otyłość. Aktywność fizyczna w profilaktyce terapii., PZWL, Warszawa, 2016.

Podobne posty

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA
 Straszne śpiochy, ale działamy;) dobrze, że dzisiaj nie mam treningu... Miłego dnia Kochani #milegodnia, #śpiącakrólewna, #beztreningu, #restday, #fitgirl #dopracy, #trenerka, #activities, #selfie, #motywacja, #beauty #dziendobry, #dopracyrodacy, #autoselfie, #audi, #bestrong, #letsgo, #longhairdocare, #śpiąca  Ja chcę już redukcję  a badania dopiero za 1,5 tygodnia... kto jeszcze czeka z utęsknieniem?  #bodybuilder, #polishfit, #strongissexy, #mirrorselfie, #motywacja, #fitnesska, #trenerpersonalny, #redukcja, #motywator, #instafit, #polskadziewczyna, #trening, #siłownia, #gymaholic, #gymgirl, #fitstyle, #jakschudnac, #zdrowenawyki, #zdrowekielce, #ćwiczenia #zdrowystylzycia, #active #zdrowepodejscie
 Czy Ty też, jak ja masz weekend treningowy? Najważniejsze to działać mimo gorszych dni, a wtedy sukces murowany A na blogu wpis 🆘 ZAPOTRZEBOWANIE KALORYCZNE - ILE JEŚĆ, ABY SCHUDNĄĆ, PRZYTYĆ I NIE TYĆ?🆘)Link w bio) #dieta, #motywacja, #pasja #jakschudnac, #odchudzanie, #aktywnoscfizyczna, #zdrowie, #zdrowenawyki, #nevergiveup #zdrowepodejscie, #trening #dietabezdiety, #trenerka, #siłownia, #gymmotivation, #fitgirl, #treningczynimistrza, #longlegs, #nike, #gymaholic, #motywator, #fitinspiration, #dietetyka, #dietaodchudzająca, #fitnessgirl, #nazdrowie  Jeżeli chcesz mieć zarys mięśni musisz:  mieć mięśnie  więc niezbędne są ćwiczenia  mieć odpowiedni poziom tkanki tłuszczowej na danej partii jednak podkreślam, że nie możliwości odchudzania z jednej, konkretnej części ciała.... Robienie godzin cardio na rowerku nic nie wniesie, jeśli Twoja dieta nie jest na minusie kalorycznym. Od rowerka, bieżni ani orbitreka nie budują ani nie wzmacniają się żadne mięśnie poza łydkami  Pozostaje na początek trening z obciążeniem własnego ciała następnie siłownia plus rowerek oczywiście dieta redukcyjna! 🤓 Buziaki #trening, #dieta, #bodybuilder, #longlegs, #fitnessgirl, #ćwiczenia, #trenerpersonalny #cwiczeniawdomu, #masa, #redukcja, #mirrorselfie, #jakschudnac, #bodygoals, #fitbody, #polishfitgirl, #polskadziewczyna, #polishfit, #strongnotskinny, #polishfit #strongissexy, #gymnastics, #fitnessgirl, #dieting, #daylegs #odchudzanie, #sexy, #zdrowenawyki, #fitchick #aktywnoscfizyczna
 Ostatnio trochę pod górkę. W sobotę po treningu migrena  Migrenę udało się zatrzymać, ale w niedziele nie mogłam wstać z łóżka... Zdecydowałam się na rehabilitację... kiedyś też próbowałam, ale nie mogłam się zmobilizować do ćwiczeń mimo, że na siłce jestem zawsze  Ale dziś czuje w 100%, że to ta osoba i na pewno się zna, a ja będę ćwiczyć. Jestem taka jak Wy, ze słabościami.... Dziś usłyszałam od rehabilanta, że nie powinnam ćwiczyć na siłce  wiecie, że kiedyś jeździłam konno i musiałam zrezygnować... jazda konna sport extremalny, ale tu nie poddam się Powiedziałam, że ma tak zrobić, żebym mogła ćwiczyć  także nowy etap oprócz siłki, rehabilitacja... trzymajcie kciuki  #motywacja, #ćwiczenia, #rehabilitacja, #nevergiveup, #strongissexy, #niepoddawajsie, #trening, #siłownia, #trenerka, #fitgirl, #polishfit, #polishgirl, #mięśnie, #silka, #bestrong, #gymaholic, #instaselfie, #bodybuilder, #odchudzanie, #złydzień, #zdrowepodejscie, #zdrofit, #zdrowie, #lovepink, #polskadziewczyna, #fitnessgirl, #gymmotivation  Ciężko na zakupach? Zapraszam na siłownie  Ja paraduje z hantlami po 10 kg i nie jest ciężko, na zakupy chyba starczy  #polishfit, #polskadziewczyna, #strongwomen, #trening, #trenerpersonalny, #ćwiczenia, #strongnotskinny, #workout, #gymmotivation, #gimgirl, #zdrowystylzycia, #hardwork, #zdrowenawyki, #silka, #masa, #aktywnoscfizyczna, #poloshgirl, #fitnessgirl, #bodygoals, #legday, #forma, #siła, #motywator, #gymaholic
 Wiecie... to, że zgłaszacie się do mnie po plany i działacie to nic, ale to, że wysyłacie mi zdjęcia posiłków i ogólnie z pobytu z restauracji, pytacie co zamówić z menu, co myślę o danej restauracji przeszło moje najśmielsze oczekiwania  Nie samymi treningami żyje człowiek ;) Nie jesteś zawodnikiem dyscypliny sportowej tylko kowalem swojego losu.... Wyjdź z domu, umów się ze znajomymi, zjedz pizzę, napij się wina i bądź szczęśliwy
 To co tygryski lubią najbardziej  #gymaholic, #sztanga, #fitlife, #stronger, #fit, #siłownia, #trening, #active, #sporty  Kto powiedział, że dieta musi być nudna  Przepis na gołąbki, idealnie sprawdzą się na rodzinny obiad czy do zabrania do pracy, w pudełko  Przepis na www.cocorose.pl (link w bio) #zdrowenawyki, #polishcuisine #zdrowystylzycia, #fitjedzenie #zdrowejedzenie, #polishfit, #gotowanie, #healthyfood, #zdrowyobiad, #zdrowe #zdrowienatalerzu, #zdrowojem, #jedzzdrowo #zdrowoismacznie #zdrowokolorowo
 Tym razem nie odchudzanie, a odżywianie :) Joasia zgłosiła się do mnie z prośbą o pomoc w rzuceniu kilku kilogramów. Niestety po przeanalizowaniu Jej sposobu odżywiania nie mogłam rozpisać planu odchudzającego, tylko odżywiający. Rozmawiałyśmy chyba z godzinę. Udało mi się Ją przekonać i dziś jest mega szczęśliwa  Cześć  Pytacie mnie co z moją redukcją, że nic nie piszę... W sumie racja. Nic nie pisałam, a powinnam bo rozpoczęcie redukcji ogłaszałam  Nie redukuję, dlatego, że mam niski poziom żelaza :( Poziom ferrytyny na poziomie 30. Niby w normie, jednak jest to niski wskaźnik. Poniżej 4 mamy niedobór, także odchudzanie mogłoby doprowadzić do anemii... Od roku czasu bolało mnie gardło. Myślałam, że to infekcja i brałam tabletki, płukałam gardło różnymi specyfikami. W zeszłym roku chorowałam i to naprawdę intensywnie ok 4-5 razy po 2-3 tygodnie. W tym roku byłam chora już dwa razy po Sylwestrze i zaraz po Świętach. Choroby przechodziły, a cały czas pozostawał problem z gardłem. Nic nie pomagało, więc zrobiłam badania i wyszedł niski wskaźnik żelaza. A organizm może to sygnalizować bólem gardła. W tej chwili biorę laktoferynę i od dnia, kiedy ją stosuje gardło nie boli :) Czekam, aż minie 2 miesiące (został miesiąc) i powtórzę badania. Zobaczymy jak wyjdą. Redukcję planuję w tym roku na pewno, ale nie wiem, w którym miesiącu zdrowie pozwoli... Także pozostaje czekać... W link BIO wpis o żelazie 🤓 dieta, #odchudzanie, #zdrowenawyki, #zdrowystylzycia, #instafit #odchudzanie, #zdrowo, #ćwiczenia, #nevergiveup, #instagirly, #żelazo, #dietetyka, #trenerpersonalny, #dieting, #fitlifestyle

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na

Interesuje Cię temat diety, treningów
i motywacji?

POLUB MÓJ FANPAGE!