ScrollToTop

Zdrowy styl życia – zachowania prozdrowotne

Dziś już wiemy, że styl życia determinuje nasze zdrowie. Według WHO styl życia to: „sposób życia wynikający z możliwych do zidentyfikowania wzorów zachowań, które są uwarunkowane właściwościami osobowymi człowieka, interakcjami społecznymi oraz społeczno-ekonomicznymi i środowiskowymi warunkami życia.”

Badania podają, że zdrowy styl życia wpływa na stan zdrowia w około 50-52%. W dalszej kolejności jest środowisko zewnętrzne i czynniki biologiczne takie, jak geny, wiek i płeć. Ich oddziaływanie na nasz stan zdrowia szacuje się w sumie na około 40%. Najmniejszy udział ma organizacja i jakość opieki medycznej. Ten czynnik kształtuje się na poziomie 10-15%.

Zobacz również:
jak sprawdzić czy mój poziom tłuszczu w organizmie jest prawidłowy?
zapotrzebowanie kaloryczne – ile jeść, żeby schudnąć, przytyć i nie tyć?
zdrowotne konsekwencje nadwagi i otyłości
zaburzenia odżywiania – niespecyficznie
10 produktów przydatnych podczas odchudzania
Jak zrobić domowy jogurt naturalny

Zdrowy styl (tryb) życia – definicja

Prozdrowotny styl życia w literaturze definiowany jest jako świadomy wybór ludzi, odpowiednich zachowań związanych ze zdrowiem, będących alternatywą mającą ścisły związek z sytuacją życiową danego człowieka. Poza zachowaniami istotne są również wartości i postawy wyznawane w odpowiedzi na uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i kulturowe. A więc zachowania prozdrowotne są to świadome działania skierowane na zwiększenie możliwości swojego zdrowia i rezygnacja z zachowań je niszczących.

Zasady zdrowego stylu życia  – podział i przykłady  zachowań zdrowotnych

Podział zachowań zdrowotnych uwzględnia działania ze zdrowiem fizycznym i psychospołecznym, profilaktykę oraz  unikanie zachowań ryzykownych.

1. Związane ze zdrowiem fizycznym:
– dbanie o ciało i najbliższe otoczenie;
– uprawianie aktywności fizycznej;
– racjonalne odżywianie;
– hartowanie organizmu;
– odpowiednia ilość snu i jego jakość
2. Związane ze zdrowiem psychospołecznym:
– unikanie sytuacji stresowych w nadmiarze. Umiejętność radzenia sobie ze stresem i problemami;
– korzystanie ze wsparcia społecznego oraz dawanie go innym.
3. Zachowania profilaktyczne:
– regularne badania
– bezpieczeństwo w życiu codziennym, ale głównie podczas jazdy samochodem i w pracy
– bezpieczeństwo w życiu seksualnym.
4. Unikanie zachowań ryzykownych:
– niepalenie papierosów;
– ograniczenie spożycia alkoholu;
– niezażywanie narkotyków i innych substancji psychoaktywnych;
– niezażywanie lekarstw w nadmiernych ilościach szczególnie tych nie przepisanych od lekarza;
– unikanie zachowań takich jak hazard, uzależnienia od pracy, cyberseksu, zakupów itd.

Zachowania zdrowotne ulegają zmianom w przeciągu całego życia. Wynika to z wielu czynników takich jak: wiedza, wyznawane wartości i przekonania, edukacja i polityka zdrowotna prowadzona w danym czasie, obowiązujące normy obyczajowe, wsparcie rodziny i rówieśników a także informacje promowane przez media.

 

Bibliografia:
Osiński W., Nadwaga i otyłość. Aktywność fizyczna w profilaktyce terapii., PZWL, Warszawa, 2016.
Ostrowska A., Styl życia a zdrowie., IFiS PAN, Warszawa, 1999.
Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki., PWN, Warszawa, 2007.

Podobne posty

Grupa dieta facebook
Grupa migrena facebook

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA
Sorry:

- Instagram feed not found.

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na

Jarek schudł z moją pomocą 30 kg! 
POLUB MÓJ FANPAGE po większą dawkę motywacji!