ScrollToTop

Zdrowy styl życia – zachowania prozdrowotne

Dziś już wiemy, że styl życia determinuje nasze zdrowie. Według WHO styl życia to: „sposób życia wynikający z możliwych do zidentyfikowania wzorów zachowań, które są uwarunkowane właściwościami osobowymi człowieka, interakcjami społecznymi oraz społeczno-ekonomicznymi i środowiskowymi warunkami życia.”

Badania podają, że zdrowy styl życia wpływa na stan zdrowia w około 50-52%. W dalszej kolejności jest środowisko zewnętrzne i czynniki biologiczne takie, jak geny, wiek i płeć. Ich oddziaływanie na nasz stan zdrowia szacuje się w sumie na około 40%. Najmniejszy udział ma organizacja i jakość opieki medycznej. Ten czynnik kształtuje się na poziomie 10-15%.

Zobacz również:
jak sprawdzić czy mój poziom tłuszczu w organizmie jest prawidłowy?
zapotrzebowanie kaloryczne – ile jeść, żeby schudnąć, przytyć i nie tyć?
zdrowotne konsekwencje nadwagi i otyłości
zaburzenia odżywiania – niespecyficznie
10 produktów przydatnych podczas odchudzania
Jak zrobić domowy jogurt naturalny

Zdrowy styl życia – definicja

Prozdrowotny styl życia w literaturze definiowany jest jako świadomy wybór ludzi, odpowiednich zachowań związanych ze zdrowiem, będących alternatywą mającą ścisły związek z sytuacją życiową danego człowieka. Poza zachowaniami istotne są również wartości i postawy wyznawane w odpowiedzi na uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i kulturowe. A więc zachowania prozdrowotne są to świadome działania skierowane na zwiększenie możliwości swojego zdrowia i rezygnacja z zachowań je niszczących.

Zasady zdrowego stylu życia  – podział i przykłady  zachowań zdrowotnych

Podział zachowań zdrowotnych uwzględnia działania ze zdrowiem fizycznym i psychospołecznym, profilaktykę oraz  unikanie zachowań ryzykownych.

1. Związane ze zdrowiem fizycznym:
– dbanie o ciało i najbliższe otoczenie;
– uprawianie aktywności fizycznej;
– racjonalne odżywianie;
– hartowanie organizmu;
– odpowiednia ilość snu i jego jakość
2. Związane ze zdrowiem psychospołecznym:
– unikanie sytuacji stresowych w nadmiarze. Umiejętność radzenia sobie ze stresem i problemami;
– korzystanie ze wsparcia społecznego oraz dawanie go innym.
3. Zachowania profilaktyczne:
– regularne badania
– bezpieczeństwo w życiu codziennym, ale głównie podczas jazdy samochodem i w pracy
– bezpieczeństwo w życiu seksualnym.
4. Unikanie zachowań ryzykownych:
– niepalenie papierosów;
– ograniczenie spożycia alkoholu;
– niezażywanie narkotyków i innych substancji psychoaktywnych;
– niezażywanie lekarstw w nadmiernych ilościach szczególnie tych nie przepisanych od lekarza;
– unikanie zachowań takich jak hazard, uzależnienia od pracy, cyberseksu, zakupów itd.

Zachowania zdrowotne ulegają zmianom w przeciągu całego życia. Wynika to z wielu czynników takich jak: wiedza, wyznawane wartości i przekonania, edukacja i polityka zdrowotna prowadzona w danym czasie, obowiązujące normy obyczajowe, wsparcie rodziny i rówieśników a także informacje promowane przez media.

 

Bibliografia:
Osiński W., Nadwaga i otyłość. Aktywność fizyczna w profilaktyce terapii., PZWL, Warszawa, 2016.
Ostrowska A., Styl życia a zdrowie., IFiS PAN, Warszawa, 1999.
Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki., PWN, Warszawa, 2007.

Podobne posty

Grupa dieta facebook
Grupa migrena facebook

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na

Jarek schudł z moją pomocą 30 kg! 
POLUB MÓJ FANPAGE po większą dawkę motywacji!