ScrollToTop

Ból głowy od niedoboru lub nadmiaru witamin i minerałów

Dieta może w dwojaki sposób powodować ból głowy. Pierwszy z nich to konkretne produkty spożywcze wywołujące ból. Opisane zostały w tekście Czego nie jeść przy migrenach? Drugi natomiast to, nieprawidłowy poziom niektórych witamin i minerałów w organizmie (awitaminoza – niedobór witamin i hiperwitaminoza – nadmiar witamin) wynikający ze sposobu odżywiania, a więc naszej codziennej diety.

Nadmiar witamin a ból głowy – objawy nadmiaru witamina A

Jeśli chodzi o bóle głowy, to w przypadku witaminy A, jej nadmiar wywołuje dolegliwości. Problem ten występuje coraz częściej z powodu zażywania przez ludzi suplementów diety bez nadzoru specjalisty. Witamina A kumuluje się w organizmie, a jej nadwyżki osiągają stężenie toksyczne dla organizmu, co wywołuje ból głowy. Źródłem witaminy A jest wątróbka, jaja, ser gouda, marchew, pietruszka, szpinak, boćwina, dynia, morele.

Należy pamiętać, że produkty spożywcze po obróbce termicznej tracą znaczną część, a nawet połowę witamin i minerałów dlatego w codziennej diecie trudno będzie je przedawkować (hiperwitaminoza). Zagrożeniem są suplementy diety, które stosowane są bez żadnej kontroli.

Podstawą do zażywania jakichkolwiek suplementów jest badanie poziomu poszczególnych witamin i minerałów, jeśli mamy niedobór należy wtedy zadbać o ich uzupełnienie, najlepiej z produktów spożywczych. Dopiero, gdy nie jesteśmy wstanie dostarczyć ich w postaci jedzenia sięgamy po suplementy diety. Należy pamiętać, że zarówno awitaminoza jak i hiperwitaminoza jest stanem niekorzystnym dla naszego organizmu.

Niedobór witamin a ból głowy – miedź, witamina b4, b6, chrom, magnez

Wiele osób cierpiących na częste bóle głowy ma niski poziom miedzi w organizmie. Niedobór miedzi powoduje nadmierne rozszerzanie naczyń krwionośnych, a to dolegliwości bólowe. Objawy niedoboru to m.in. problemy z koncentracją, pamięcią, częste infekcje czy kruchość i łamliwość kości. By zapobiec takiemu stanu warto do swojej diety włączyć kakao, wątróbkę, nasiona dyni i słonecznika, płatki owsiane i otręby pszenne.

Szczególnie narażonymi na niedobór tego pierwiastka są osoby odchudzające się, mające biegunki oraz zażywające suplementy zawierające cynk, cynę, kadm, kwas fitynowy, fluor, fosfor, wapń i żelazo zaburzające przyswajalność miedzi.

W przypadku niedoboru choliny (witamina B4) i chromu łatwiej może wystąpić hipoglikemia, a więc zbyt niski poziom cukru we krwi. Objawem jej, jest ból głowy, nudności, bladość skóry, nadmierne łaknienie i mrowienie w okolicach ust. Źródłem witaminy B4 jest wątróbka i inne podroby, jaja kurze, ryż, rośliny strączkowe natomiast źródłem chromu są drożdże, produkty pełnoziarniste, owoce morza, chude mięso.

Przeważająca ilość bólów głowy spowodowana jest zwężaniem naczyń krwionośnych na skórze głowy i szyi. Magnez odpowiada za utrzymanie prawidłowego napięcia naczyń krwionośnych. W związku z tym niedobór tego pierwiastka ma ścisły związek z napięciowym bólem głowy i migreną. Źródłem magnezu jest kakao, kasza gryczana, fasola biała, gorzka czekolada, płatki owsiane. Sporo także występuje w chlebie żytnim razowym i natce pietruszki.

niedobór witamin

Awitaminoza witaminy B6 i kwasu foliowego jest jedną z częstych przyczyn bóli głowy. Należy wykonać odpowiednie testy, aby sprawdzić poziom tych minerałów i witamin. Większość przypadków niedoborów witamin z grupy B można wytłumaczyć nieodpowiednio zbilansowaną dietą i przyjmowaniem tabletek antykoncepcyjnych.

W przypadku deficytu witaminy B6, gdzie poza bólem głowy występuje także słabość mięśni i nerwowość mamy do czynienia z brakiem magnezu, ponieważ witamina B6 usprawnia jego przyswajanie. Niedobór zarówno witaminy B6 i magnezu nasila ból głowy. Niski poziom witaminy B6 wiąże się również ze zmęczeniem, zmianą nastroju, problemami z pamięcią. Produkty, które uzupełniają tę witaminę, to kasza gryczana, kurczak, indyk, czerwona papryka i ziemniaki.

Kwas foliowy, a więc witamina B9 jest najczęstszą przyczyną awitaminozy na świecie. 45 % ludzi na kuli ziemskiej ma niedobory tej witaminy. Jedną z jej charakterystycznych objawów niedoboru jest ból głowy. Źródłem kwasu foliowego może być soczewica, ciecierzyca, szparagi, sałata rzymska, brokuł.

 

Źródło: Landázuri P., Roselló R., „Naturalne metody leczenia bólu głowy”, wyd. Publicat S.A., Poznań, 2008r

Podobne posty

Grupa migrena facebook
Grupa dieta facebook

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na