ScrollToTop

Ból głowy od niedoboru lub nadmiaru witamin i minerałów

Dieta może w dwojaki sposób powodować ból głowy. Pierwszy z nich to konkretne produkty spożywcze wywołujące ból. Opisane zostały w tekście Czego nie jeść przy migrenach? Drugi natomiast to, nieprawidłowy poziom niektórych witamin i minerałów w organizmie (awitaminoza – niedobór witamin i hiperwitaminoza – nadmiar witamin) wynikający ze sposobu odżywiania, a więc naszej codziennej diety.

Nadmiar witamin a ból głowy – objawy nadmiaru witamina A

Jeśli chodzi o bóle głowy, to w przypadku witaminy A, jej nadmiar wywołuje dolegliwości. Problem ten występuje coraz częściej z powodu zażywania przez ludzi suplementów diety bez nadzoru specjalisty. Witamina A kumuluje się w organizmie, a jej nadwyżki osiągają stężenie toksyczne dla organizmu, co wywołuje ból głowy. Źródłem witaminy A jest wątróbka, jaja, ser gouda, marchew, pietruszka, szpinak, boćwina, dynia, morele.

Należy pamiętać, że produkty spożywcze po obróbce termicznej tracą znaczną część, a nawet połowę witamin i minerałów dlatego w codziennej diecie trudno będzie je przedawkować (hiperwitaminoza). Zagrożeniem są suplementy diety, które stosowane są bez żadnej kontroli.

Podstawą do zażywania jakichkolwiek suplementów jest badanie poziomu poszczególnych witamin i minerałów, jeśli mamy niedobór należy wtedy zadbać o ich uzupełnienie, najlepiej z produktów spożywczych. Dopiero, gdy nie jesteśmy wstanie dostarczyć ich w postaci jedzenia sięgamy po suplementy diety. Należy pamiętać, że zarówno awitaminoza jak i hiperwitaminoza jest stanem niekorzystnym dla naszego organizmu.

Niedobór witamin a ból głowy – miedź, witamina b4, b6, chrom, magnez

Wiele osób cierpiących na częste bóle głowy ma niski poziom miedzi w organizmie. Niedobór miedzi powoduje nadmierne rozszerzanie naczyń krwionośnych, a to dolegliwości bólowe. Objawy niedoboru to m.in. problemy z koncentracją, pamięcią, częste infekcje czy kruchość i łamliwość kości. By zapobiec takiemu stanu warto do swojej diety włączyć kakao, wątróbkę, nasiona dyni i słonecznika, płatki owsiane i otręby pszenne.

Szczególnie narażonymi na niedobór tego pierwiastka są osoby odchudzające się, mające biegunki oraz zażywające suplementy zawierające cynk, cynę, kadm, kwas fitynowy, fluor, fosfor, wapń i żelazo zaburzające przyswajalność miedzi.

W przypadku niedoboru choliny (witamina B4) i chromu łatwiej może wystąpić hipoglikemia, a więc zbyt niski poziom cukru we krwi. Objawem jej, jest ból głowy, nudności, bladość skóry, nadmierne łaknienie i mrowienie w okolicach ust. Źródłem witaminy B4 jest wątróbka i inne podroby, jaja kurze, ryż, rośliny strączkowe natomiast źródłem chromu są drożdże, produkty pełnoziarniste, owoce morza, chude mięso.

Przeważająca ilość bólów głowy spowodowana jest zwężaniem naczyń krwionośnych na skórze głowy i szyi. Magnez odpowiada za utrzymanie prawidłowego napięcia naczyń krwionośnych. W związku z tym niedobór tego pierwiastka ma ścisły związek z napięciowym bólem głowy i migreną. Źródłem magnezu jest kakao, kasza gryczana, fasola biała, gorzka czekolada, płatki owsiane. Sporo także występuje w chlebie żytnim razowym i natce pietruszki.

niedobór witamin

Awitaminoza witaminy B6 i kwasu foliowego jest jedną z częstych przyczyn bóli głowy. Należy wykonać odpowiednie testy, aby sprawdzić poziom tych minerałów i witamin. Większość przypadków niedoborów witamin z grupy B można wytłumaczyć nieodpowiednio zbilansowaną dietą i przyjmowaniem tabletek antykoncepcyjnych.

W przypadku deficytu witaminy B6, gdzie poza bólem głowy występuje także słabość mięśni i nerwowość mamy do czynienia z brakiem magnezu, ponieważ witamina B6 usprawnia jego przyswajanie. Niedobór zarówno witaminy B6 i magnezu nasila ból głowy. Niski poziom witaminy B6 wiąże się również ze zmęczeniem, zmianą nastroju, problemami z pamięcią. Produkty, które uzupełniają tę witaminę, to kasza gryczana, kurczak, indyk, czerwona papryka i ziemniaki.

Kwas foliowy, a więc witamina B9 jest najczęstszą przyczyną awitaminozy na świecie. 45 % ludzi na kuli ziemskiej ma niedobory tej witaminy. Jedną z jej charakterystycznych objawów niedoboru jest ból głowy. Źródłem kwasu foliowego może być soczewica, ciecierzyca, szparagi, sałata rzymska, brokuł.

 

Źródło: Landázuri P., Roselló R., „Naturalne metody leczenia bólu głowy”, wyd. Publicat S.A., Poznań, 2008r

Podobne posty

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA
Sorry:

- Instagram feed not found.

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na