ScrollToTop

Ból głowy od niedoboru lub nadmiaru witamin i minerałów

Dieta może w dwojaki sposób powodować ból głowy. Pierwszy z nich to konkretne produkty spożywcze wywołujące ból. Opisane zostały w tekście Czego nie jeść przy migrenach? Drugi natomiast to, nieprawidłowy poziom niektórych witamin i minerałów w organizmie (awitaminoza – niedobór witamin i hiperwitaminoza – nadmiar witamin) wynikający ze sposobu odżywiania, a więc naszej codziennej diety.

Nadmiar witamin a ból głowy – objawy nadmiaru witamina A

Jeśli chodzi o bóle głowy, to w przypadku witaminy A, jej nadmiar wywołuje dolegliwości. Problem ten występuje coraz częściej z powodu zażywania przez ludzi suplementów diety bez nadzoru specjalisty. Witamina A kumuluje się w organizmie, a jej nadwyżki osiągają stężenie toksyczne dla organizmu, co wywołuje ból głowy. Źródłem witaminy A jest wątróbka, jaja, ser gouda, marchew, pietruszka, szpinak, boćwina, dynia, morele.

Należy pamiętać, że produkty spożywcze po obróbce termicznej tracą znaczną część, a nawet połowę witamin i minerałów dlatego w codziennej diecie trudno będzie je przedawkować (hiperwitaminoza). Zagrożeniem są suplementy diety, które stosowane są bez żadnej kontroli.

Podstawą do zażywania jakichkolwiek suplementów jest badanie poziomu poszczególnych witamin i minerałów, jeśli mamy niedobór należy wtedy zadbać o ich uzupełnienie, najlepiej z produktów spożywczych. Dopiero, gdy nie jesteśmy wstanie dostarczyć ich w postaci jedzenia sięgamy po suplementy diety. Należy pamiętać, że zarówno awitaminoza jak i hiperwitaminoza jest stanem niekorzystnym dla naszego organizmu.

Niedobór witamin a ból głowy – miedź, witamina b4, b6, chrom, magnez

Wiele osób cierpiących na częste bóle głowy ma niski poziom miedzi w organizmie. Niedobór miedzi powoduje nadmierne rozszerzanie naczyń krwionośnych, a to dolegliwości bólowe. Objawy niedoboru to m.in. problemy z koncentracją, pamięcią, częste infekcje czy kruchość i łamliwość kości. By zapobiec takiemu stanu warto do swojej diety włączyć kakao, wątróbkę, nasiona dyni i słonecznika, płatki owsiane i otręby pszenne.

Szczególnie narażonymi na niedobór tego pierwiastka są osoby odchudzające się, mające biegunki oraz zażywające suplementy zawierające cynk, cynę, kadm, kwas fitynowy, fluor, fosfor, wapń i żelazo zaburzające przyswajalność miedzi.

W przypadku niedoboru choliny (witamina B4) i chromu łatwiej może wystąpić hipoglikemia, a więc zbyt niski poziom cukru we krwi. Objawem jej, jest ból głowy, nudności, bladość skóry, nadmierne łaknienie i mrowienie w okolicach ust. Źródłem witaminy B4 jest wątróbka i inne podroby, jaja kurze, ryż, rośliny strączkowe natomiast źródłem chromu są drożdże, produkty pełnoziarniste, owoce morza, chude mięso.

Przeważająca ilość bólów głowy spowodowana jest zwężaniem naczyń krwionośnych na skórze głowy i szyi. Magnez odpowiada za utrzymanie prawidłowego napięcia naczyń krwionośnych. W związku z tym niedobór tego pierwiastka ma ścisły związek z napięciowym bólem głowy i migreną. Źródłem magnezu jest kakao, kasza gryczana, fasola biała, gorzka czekolada, płatki owsiane. Sporo także występuje w chlebie żytnim razowym i natce pietruszki.

niedobór witamin

Awitaminoza witaminy B6 i kwasu foliowego jest jedną z częstych przyczyn bóli głowy. Należy wykonać odpowiednie testy, aby sprawdzić poziom tych minerałów i witamin. Większość przypadków niedoborów witamin z grupy B można wytłumaczyć nieodpowiednio zbilansowaną dietą i przyjmowaniem tabletek antykoncepcyjnych.

W przypadku deficytu witaminy B6, gdzie poza bólem głowy występuje także słabość mięśni i nerwowość mamy do czynienia z brakiem magnezu, ponieważ witamina B6 usprawnia jego przyswajanie. Niedobór zarówno witaminy B6 i magnezu nasila ból głowy. Niski poziom witaminy B6 wiąże się również ze zmęczeniem, zmianą nastroju, problemami z pamięcią. Produkty, które uzupełniają tę witaminę, to kasza gryczana, kurczak, indyk, czerwona papryka i ziemniaki.

Kwas foliowy, a więc witamina B9 jest najczęstszą przyczyną awitaminozy na świecie. 45 % ludzi na kuli ziemskiej ma niedobory tej witaminy. Jedną z jej charakterystycznych objawów niedoboru jest ból głowy. Źródłem kwasu foliowego może być soczewica, ciecierzyca, szparagi, sałata rzymska, brokuł.

 

Źródło: Landázuri P., Roselló R., „Naturalne metody leczenia bólu głowy”, wyd. Publicat S.A., Poznań, 2008r

Podobne posty

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA
 Straszne śpiochy, ale działamy;) dobrze, że dzisiaj nie mam treningu... Miłego dnia Kochani #milegodnia, #śpiącakrólewna, #beztreningu, #restday, #fitgirl #dopracy, #trenerka, #activities, #selfie, #motywacja, #beauty #dziendobry, #dopracyrodacy, #autoselfie, #audi, #bestrong, #letsgo, #longhairdocare, #śpiąca  Ja chcę już redukcję  a badania dopiero za 1,5 tygodnia... kto jeszcze czeka z utęsknieniem?  #bodybuilder, #polishfit, #strongissexy, #mirrorselfie, #motywacja, #fitnesska, #trenerpersonalny, #redukcja, #motywator, #instafit, #polskadziewczyna, #trening, #siłownia, #gymaholic, #gymgirl, #fitstyle, #jakschudnac, #zdrowenawyki, #zdrowekielce, #ćwiczenia #zdrowystylzycia, #active #zdrowepodejscie
 Czy Ty też, jak ja masz weekend treningowy? Najważniejsze to działać mimo gorszych dni, a wtedy sukces murowany A na blogu wpis 🆘 ZAPOTRZEBOWANIE KALORYCZNE - ILE JEŚĆ, ABY SCHUDNĄĆ, PRZYTYĆ I NIE TYĆ?🆘)Link w bio) #dieta, #motywacja, #pasja #jakschudnac, #odchudzanie, #aktywnoscfizyczna, #zdrowie, #zdrowenawyki, #nevergiveup #zdrowepodejscie, #trening #dietabezdiety, #trenerka, #siłownia, #gymmotivation, #fitgirl, #treningczynimistrza, #longlegs, #nike, #gymaholic, #motywator, #fitinspiration, #dietetyka, #dietaodchudzająca, #fitnessgirl, #nazdrowie  Jeżeli chcesz mieć zarys mięśni musisz:  mieć mięśnie  więc niezbędne są ćwiczenia  mieć odpowiedni poziom tkanki tłuszczowej na danej partii jednak podkreślam, że nie możliwości odchudzania z jednej, konkretnej części ciała.... Robienie godzin cardio na rowerku nic nie wniesie, jeśli Twoja dieta nie jest na minusie kalorycznym. Od rowerka, bieżni ani orbitreka nie budują ani nie wzmacniają się żadne mięśnie poza łydkami  Pozostaje na początek trening z obciążeniem własnego ciała następnie siłownia plus rowerek oczywiście dieta redukcyjna! 🤓 Buziaki #trening, #dieta, #bodybuilder, #longlegs, #fitnessgirl, #ćwiczenia, #trenerpersonalny #cwiczeniawdomu, #masa, #redukcja, #mirrorselfie, #jakschudnac, #bodygoals, #fitbody, #polishfitgirl, #polskadziewczyna, #polishfit, #strongnotskinny, #polishfit #strongissexy, #gymnastics, #fitnessgirl, #dieting, #daylegs #odchudzanie, #sexy, #zdrowenawyki, #fitchick #aktywnoscfizyczna
 Ostatnio trochę pod górkę. W sobotę po treningu migrena  Migrenę udało się zatrzymać, ale w niedziele nie mogłam wstać z łóżka... Zdecydowałam się na rehabilitację... kiedyś też próbowałam, ale nie mogłam się zmobilizować do ćwiczeń mimo, że na siłce jestem zawsze  Ale dziś czuje w 100%, że to ta osoba i na pewno się zna, a ja będę ćwiczyć. Jestem taka jak Wy, ze słabościami.... Dziś usłyszałam od rehabilanta, że nie powinnam ćwiczyć na siłce  wiecie, że kiedyś jeździłam konno i musiałam zrezygnować... jazda konna sport extremalny, ale tu nie poddam się Powiedziałam, że ma tak zrobić, żebym mogła ćwiczyć  także nowy etap oprócz siłki, rehabilitacja... trzymajcie kciuki  #motywacja, #ćwiczenia, #rehabilitacja, #nevergiveup, #strongissexy, #niepoddawajsie, #trening, #siłownia, #trenerka, #fitgirl, #polishfit, #polishgirl, #mięśnie, #silka, #bestrong, #gymaholic, #instaselfie, #bodybuilder, #odchudzanie, #złydzień, #zdrowepodejscie, #zdrofit, #zdrowie, #lovepink, #polskadziewczyna, #fitnessgirl, #gymmotivation  Ciężko na zakupach? Zapraszam na siłownie  Ja paraduje z hantlami po 10 kg i nie jest ciężko, na zakupy chyba starczy  #polishfit, #polskadziewczyna, #strongwomen, #trening, #trenerpersonalny, #ćwiczenia, #strongnotskinny, #workout, #gymmotivation, #gimgirl, #zdrowystylzycia, #hardwork, #zdrowenawyki, #silka, #masa, #aktywnoscfizyczna, #poloshgirl, #fitnessgirl, #bodygoals, #legday, #forma, #siła, #motywator, #gymaholic
 Wiecie... to, że zgłaszacie się do mnie po plany i działacie to nic, ale to, że wysyłacie mi zdjęcia posiłków i ogólnie z pobytu z restauracji, pytacie co zamówić z menu, co myślę o danej restauracji przeszło moje najśmielsze oczekiwania  Nie samymi treningami żyje człowiek ;) Nie jesteś zawodnikiem dyscypliny sportowej tylko kowalem swojego losu.... Wyjdź z domu, umów się ze znajomymi, zjedz pizzę, napij się wina i bądź szczęśliwy
 To co tygryski lubią najbardziej  #gymaholic, #sztanga, #fitlife, #stronger, #fit, #siłownia, #trening, #active, #sporty  Kto powiedział, że dieta musi być nudna  Przepis na gołąbki, idealnie sprawdzą się na rodzinny obiad czy do zabrania do pracy, w pudełko  Przepis na www.cocorose.pl (link w bio) #zdrowenawyki, #polishcuisine #zdrowystylzycia, #fitjedzenie #zdrowejedzenie, #polishfit, #gotowanie, #healthyfood, #zdrowyobiad, #zdrowe #zdrowienatalerzu, #zdrowojem, #jedzzdrowo #zdrowoismacznie #zdrowokolorowo
 Tym razem nie odchudzanie, a odżywianie :) Joasia zgłosiła się do mnie z prośbą o pomoc w rzuceniu kilku kilogramów. Niestety po przeanalizowaniu Jej sposobu odżywiania nie mogłam rozpisać planu odchudzającego, tylko odżywiający. Rozmawiałyśmy chyba z godzinę. Udało mi się Ją przekonać i dziś jest mega szczęśliwa  Cześć  Pytacie mnie co z moją redukcją, że nic nie piszę... W sumie racja. Nic nie pisałam, a powinnam bo rozpoczęcie redukcji ogłaszałam  Nie redukuję, dlatego, że mam niski poziom żelaza :( Poziom ferrytyny na poziomie 30. Niby w normie, jednak jest to niski wskaźnik. Poniżej 4 mamy niedobór, także odchudzanie mogłoby doprowadzić do anemii... Od roku czasu bolało mnie gardło. Myślałam, że to infekcja i brałam tabletki, płukałam gardło różnymi specyfikami. W zeszłym roku chorowałam i to naprawdę intensywnie ok 4-5 razy po 2-3 tygodnie. W tym roku byłam chora już dwa razy po Sylwestrze i zaraz po Świętach. Choroby przechodziły, a cały czas pozostawał problem z gardłem. Nic nie pomagało, więc zrobiłam badania i wyszedł niski wskaźnik żelaza. A organizm może to sygnalizować bólem gardła. W tej chwili biorę laktoferynę i od dnia, kiedy ją stosuje gardło nie boli :) Czekam, aż minie 2 miesiące (został miesiąc) i powtórzę badania. Zobaczymy jak wyjdą. Redukcję planuję w tym roku na pewno, ale nie wiem, w którym miesiącu zdrowie pozwoli... Także pozostaje czekać... W link BIO wpis o żelazie 🤓 dieta, #odchudzanie, #zdrowenawyki, #zdrowystylzycia, #instafit #odchudzanie, #zdrowo, #ćwiczenia, #nevergiveup, #instagirly, #żelazo, #dietetyka, #trenerpersonalny, #dieting, #fitlifestyle

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na