ScrollToTop

Niedobór żelaza – objawy, przyczyny, leczenie

W niedzielę pisałam, że mam niedobór żelaza w organizmie. Było kilka zapytań jak sobie z tym radzę, dlatego postanowiłam stworzyć wpis z najważniejszymi informacjami m.in. o objawach niedoboru żelaza i w jaki sposób uzupełnić jego niedobór.

Żelazo jest jednym z pierwiastków mineralnych niezbędnych do życia. Około 70% żelaza jest częścią hemoglobiny, umożliwiającej transport tlenu do komórek i dwutlenku węgla z tkanek do płuc. Około 20% to żelazo zapasowe znajdujące się w mięśniach, wątrobie, śledzionie i szpiku kostnym. Pozostałe 10% mieści się w enzymach i białkach biorących udział w przemianach metabolicznych. Do przyczyn niedoboru żelaza zalicza się dietę opartą na produktach ubogich w żelazo lub problemy z jego przyswajalnością z jelita. Niski poziom żelaza we krwi może również wynikać z przebytego krwotoku lub obfitych miesiączek.

Pamiętajcie o tym, że zarówno niedobór jak i nadmiar żelaza jest szkodliwy. Należy uważać na suplementację żelazem. Jony żelaza w połączeniu z nadtlenkiem wodoru prowokują powstawanie wolnych rodników, sprzyjającym miażdżycy i nowotworom.

Zobacz wpis:
Chlorofil – płynny eliksir młodości i energia słoneczna
Poduszki ortopedyczne do spania – sposób na zdrowy kręgosłup i migreny
Zdrowy styl życia – zachowania prozdrowotne

Niedobór żelaza – jak zdiagnozować? Norma żelaza we krwi

Norma żelaza dla kobiet i mężczyzn wynosi w granicach 60–180 μg/ml.

Sam pomiar żelaza jednak nie daje pełnego obrazu, jeśli chodzi o jego niedobory. Najlepszym parametrem jest ferrytyna, informująca o zmagazynowanej, rezerwowej ilości żelaza, stąd też niedobór tego pierwiastka obniży jej wartości. Normy ferrytyny dla kobiet mieszczą się w przedziale 12-150 ng/ml, a u mężczyzn 12-300 ng/ml.

U mnie poziom żelaza kształtuje się w górnej granicy natomiast badania wykazały niski poziom ferrytyny, która kształtuje się na poziomie 30 ng/ml. Taki stan nazywa się utajonym niedoborem żelaza. We krwi jest, jego odpowiednia ilość natomiast kończą się jego rezerwy.

Aby uzyskać pełną diagnostykę poziomu żelaza w organizmie poza badaniem żelaza i ferrytyny koniecznie należy wykonać morfologię z rozmazem, zbadać transferynę, CRP, sTfR, TIBC, przeprowadzić test obciążenia żelazem oraz sprawdzić czy w kale nie ma obecność krwi utajonej. U dzieci normy żelaza, ferrytyny i innych wskaźników różnią się w zależności od wieku.

jak rozpoznać niedobór żelaza

Objawy niedoboru żelaza – neurologiczne, skórne i inne

Neurologiczne objawy niedoboru żelaza to, te związane przede wszystkim z ośrodkowym układem nerwowym wynikające z niedotlenienia mózgu. Zmiany następują na tle psychicznym i emocjonalnym. Pierwszymi objawami niskiego poziomu żelaza we krwi jest permanentne zmęczenie, pogorszenie nastroju, rozdrażnienie i senność. Możliwe jest spotęgowanie uczucia lęku i złości. Może wystąpić również obniżenie sprawności umysłowej. Osoby mające niedobory żelaza w organizmie mają częste bóle i zawroty głowy, czasem pojawiają się mroczki przed oczami, duszności. a także zespół niespokojnych nóg. Przy deficycie żelaza pojawia się niekiedy łaknienie spaczone tj. apetyt na krochmal, tynk czy ziemię.

Skórne objawy niedoboru żelaza to szorstka i blada skóra, zasinienia pod oczami i pękające kąciki ust. W dodatku matowieją i wypadają włosy, a końcówki rozdwajają się. Paznokcie również tracą kondycję i stają się łamliwe.

W związku z niskim żelazem w organizmie, obniżona zastaje jego odporność przez co, wrasta podatność na infekcje. Ręce i stopy mogą być zimne przez spadek tempa przemiany metabolizmu i zaburzeń termoregulacji. Do przejawów braku żelaza możemy zaliczyć także pieczenie jamy ustnej i przełyku, a także bóle gardła. Długotrwały niedobór żelaza może doprowadzić do niedokrwistości (anemii) oraz do niedotlenienia mięśnia sercowego, a co za tym idzie zawału serca. U dzieci niedobry żelaza przekładają się na wyniki w nauce. Objawy i przyczyny są takie same, jak u dorosłych.

U mnie w ostatnim czasem mocno nasiliły się infekcje. Rok temu chorowałam, aż 5 razy po 2 tygodnie! I cały rok bolało mnie gardło. Organizm sygnalizował w ten sposób niski poziom żelaza. Mimo, że ferrytyna teoretycznie mieściła się w normie – poziom 30 ng/ml jest już mocnym niedoborem dla organizmu. 

Jak uzupełnić niedobór żelaza? Produkty bogate w żelazo

Niedobór żelaza należy uzupełniać przede wszystkim za pomocą odpowiednio zbilansowanej diety. Ostatecznością jest zastosowanie preparatów z żelazem i konieczna w tym celu jest konsultacja z lekarzem. Dieta przy niedokrwistości lub przy niskim poziomie ferrytyny powinna być uzupełniona w produkty bogate w żelazo.

Produkty bogate w żelazo:

  • wątróbka, serca
  • tofu, soja
  • fasola biała, soczewica, ciecierzyca
  • natka pietruszki, koperek
  • brukselka, brokuł

Inne produkty zawierające dużą ilość żelaza: 

  • botwina, liście rzepy, jarmuż
  • pestki dyni, sezam, kakao

Większość jest idealnym źródłem żelaza dla wegetarian. Słynny szpinak niestety nim nie jest. Został postawiony źle przecinek i cały Świat obiegła informacja, że „szpinak ma najwięcej żelaza” 🙂

Przy okazji warto wspomnieć o produktach ubogich w żelazo, których nie warto jeść przy niedoborach żelaza. Są nimi np. ryż, mąka pszenna, kapusta biała, nabiał, marchew, pomidory.

Jakie żelazo najlepiej się wchłania?

Wybierając produkty należy zwrócić uwagę na przyswajalność żelaza. Ma to związek z jego rodzajem. Wyróżniamy żelazo hemowe (zwierzęce) i niehemowe (roślinne). Absorbcja żelaza pochodzącego z produktów zwierzęcych wnosi 20%, a z roślinnych 5%.  Żelazo zwierzęce najlepiej się wchłania, ponieważ jest dwuwartościowe, a roślinne trójwartościowe. Żelazo, które przedostaje się do krwi musi być dwuwartościowe, dlatego w przypadku żelaza niehemowego konieczne jest przekształcenie żelaza trójwartościowego do formy dwuwartościowej.

Absorpcję żelaza z roślin możemy zwiększyć komponując je z produktami białkowymi lub/z witaminą C. W ten sposób  dochodzi nawet do sześciokrotnego wzrostu przyswajalności. Wchłanianie żelaza osłabia kawa, herbata i nabiał.

Przy problemach z przyswajalnością żelaza przyda się laktoferyna i probiotyk. Laktoferyna uzupełni braki natomiast probiotyk wspomoże przyswajanie. 

Ja właśnie taką suplementację stosuję i wyniki krwi poprawiły się 🙂 Życzę Wam Kochani zdrówka!

Podobne posty

Grupa migrena facebook
Grupa dieta facebook

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na