ScrollToTop

Poczucie własnej wartości. W jaki sposób zmierzyć samoocenę?

Poczucie własnej wartości jest to, globalna ocena własnej osoby. Inaczej mówiąc – samoocena. Może mieć charakter pozytywnej lub negatywnej postawy w stosunku do swojego „ja”.

Samoocena wpływa na regulacje zachowania. Od niej zależą podejmowane działania. Konieczne jest określenie własnych możliwości szczególnie przy zadaniach o wysokim stopniu trudności. Kontrola poczucia własnej wartości nad zachowaniem danej osoby wynika z tego iż, informacje zwiększające pewność siebie budzą silne, pozytywne emocje natomiast te, zaniżające samoocenę wywołują ujemne emocje tj. lęk, poczucie winy, wstyd, niepokój.

Poczucie własnej wartości jest jednym z psychologicznych zasobów sprzyjającym zdrowiu. Chroni przed skutkami wynikającymi z nadmiernego stresu co, jest ważnym elementem prozdrowotnego stylu życia.

Zobacz artykuły:
zdrowy styl życia – zachowania prozdrowotne 
anoreksja=kulturystyka
patryk vega 100% prawdy o służbie zdrowia

Wysoka i niska samoocena 

Według Morrisa Rosenberga:

Wysoka samoocena oznacza przekonanie jednostki, że jest wystarczająco dobrym i wartościowym człowiekiem, co nie jest równoznaczne z uznawaniem siebie za osobę lepszą od innych.

Niska samoocena oznacza niezadowolenie z siebie, odrzucenie własnego ja.

Osoby z wysoką samooceną eksponują swoje zalety. Są pewniejsze siebie i skłonne podejmować ryzyko. Osoby z niską samooceną nie zwracają na siebie uwagi. Nie podejmują ryzyka i próbują ukrywać swoje wady. Są ostrożne i wycofane przez co, pielęgnują niskie poczucie własnej wartości. Motywuje je lęk przed porażką, a nie możliwość osiągnięcia sukcesu.

Zbyt duża pewność siebie i zaniżona samoocena

Osoba zbyt pewna siebie przyjmuje własne możliwości za większe niż w rzeczywistości posiada. Prowadzi to do podejmowania zadań, które przekraczają jej kompetencje. Niesie to ze sobą wiele niepowodzeń i stresu. Z kolei osoba z niską samooceną określa swoje możliwości za niższe od rzeczywistych. Brak docenienia własnych zdolności powoduje wybór najłatwiejszych zadań. Zarówno osoby z zaniżoną lub z zawyżoną samooceną potrzebują dostarczania informacji potwierdzających własną wartość. 

W jaki sposób zmierzyć poczucie własnej wartości? Test na określenie samooceny Rosenberga

Do oceny poczucia własnej wartości służą trzy narzędzia:

Skala Samooceny Morrisa Rosenberga (test samooceny Rosenberga)

Traktuje samoocenę jako względnie stałą cechę, a nie jako chwilowy stan. Badany wskazuje odpowiedź na 10 stwierdzeń. Możliwe odpowiedzi mieszą się w skali czterostopniowej. Im więcej wyników z wyższego stopnia tym wyższa samoocena.

Darmowy test online na określenie poczucia własnej wartości do rozwiązania znajduje pod tym linkiem:
Skala Samooceny SES M. Rosenberga w polskiej adaptacji I. Dzwonkowskiej, K. Lachowicz-Tabaczek i M. Łaguny

Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny

Skierowany do osób starszej młodzieży i osób dorosłych. Składa się ze 116 stwierdzeń i 16 podskal.

Inwentarz Poczucia Własnej Wartości Coopersmitha

Skrócona wersja zawiera 24 stwierdzenia. Mierzy samoocenę w 4 aspektach życia (ja w rodzinie, w szkole, w towarzystwie i ja osobiste). Ocena może być dokonana na 2 sposoby. W pierwszym odpowiedzi to „tak – to mnie dotyczy lub nie – to mnie nie dotyczy”. Drugi sposób jest trudniejszy, ponieważ występują cztery odpowiedzi: „tak”, „raczej tak”, „raczej nie” lub „nie”. Im wyższy wynik tym wyższa samoocena.

 

Bibliografia:
Ogińska-Bulik N., Psychologiczne zasoby sprzyjające zdrowiu, w: Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki., Woynarowska B. (red.), PWN, Warszawa, 2007.

Podobne posty

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA
 Straszne śpiochy, ale działamy;) dobrze, że dzisiaj nie mam treningu... Miłego dnia Kochani #milegodnia, #śpiącakrólewna, #beztreningu, #restday, #fitgirl #dopracy, #trenerka, #activities, #selfie, #motywacja, #beauty #dziendobry, #dopracyrodacy, #autoselfie, #audi, #bestrong, #letsgo, #longhairdocare, #śpiąca  Ja chcę już redukcję  a badania dopiero za 1,5 tygodnia... kto jeszcze czeka z utęsknieniem?  #bodybuilder, #polishfit, #strongissexy, #mirrorselfie, #motywacja, #fitnesska, #trenerpersonalny, #redukcja, #motywator, #instafit, #polskadziewczyna, #trening, #siłownia, #gymaholic, #gymgirl, #fitstyle, #jakschudnac, #zdrowenawyki, #zdrowekielce, #ćwiczenia #zdrowystylzycia, #active #zdrowepodejscie
 Czy Ty też, jak ja masz weekend treningowy? Najważniejsze to działać mimo gorszych dni, a wtedy sukces murowany A na blogu wpis 🆘 ZAPOTRZEBOWANIE KALORYCZNE - ILE JEŚĆ, ABY SCHUDNĄĆ, PRZYTYĆ I NIE TYĆ?🆘)Link w bio) #dieta, #motywacja, #pasja #jakschudnac, #odchudzanie, #aktywnoscfizyczna, #zdrowie, #zdrowenawyki, #nevergiveup #zdrowepodejscie, #trening #dietabezdiety, #trenerka, #siłownia, #gymmotivation, #fitgirl, #treningczynimistrza, #longlegs, #nike, #gymaholic, #motywator, #fitinspiration, #dietetyka, #dietaodchudzająca, #fitnessgirl, #nazdrowie  Jeżeli chcesz mieć zarys mięśni musisz:  mieć mięśnie  więc niezbędne są ćwiczenia  mieć odpowiedni poziom tkanki tłuszczowej na danej partii jednak podkreślam, że nie możliwości odchudzania z jednej, konkretnej części ciała.... Robienie godzin cardio na rowerku nic nie wniesie, jeśli Twoja dieta nie jest na minusie kalorycznym. Od rowerka, bieżni ani orbitreka nie budują ani nie wzmacniają się żadne mięśnie poza łydkami  Pozostaje na początek trening z obciążeniem własnego ciała następnie siłownia plus rowerek oczywiście dieta redukcyjna! 🤓 Buziaki #trening, #dieta, #bodybuilder, #longlegs, #fitnessgirl, #ćwiczenia, #trenerpersonalny #cwiczeniawdomu, #masa, #redukcja, #mirrorselfie, #jakschudnac, #bodygoals, #fitbody, #polishfitgirl, #polskadziewczyna, #polishfit, #strongnotskinny, #polishfit #strongissexy, #gymnastics, #fitnessgirl, #dieting, #daylegs #odchudzanie, #sexy, #zdrowenawyki, #fitchick #aktywnoscfizyczna
 Ostatnio trochę pod górkę. W sobotę po treningu migrena  Migrenę udało się zatrzymać, ale w niedziele nie mogłam wstać z łóżka... Zdecydowałam się na rehabilitację... kiedyś też próbowałam, ale nie mogłam się zmobilizować do ćwiczeń mimo, że na siłce jestem zawsze  Ale dziś czuje w 100%, że to ta osoba i na pewno się zna, a ja będę ćwiczyć. Jestem taka jak Wy, ze słabościami.... Dziś usłyszałam od rehabilanta, że nie powinnam ćwiczyć na siłce  wiecie, że kiedyś jeździłam konno i musiałam zrezygnować... jazda konna sport extremalny, ale tu nie poddam się Powiedziałam, że ma tak zrobić, żebym mogła ćwiczyć  także nowy etap oprócz siłki, rehabilitacja... trzymajcie kciuki  #motywacja, #ćwiczenia, #rehabilitacja, #nevergiveup, #strongissexy, #niepoddawajsie, #trening, #siłownia, #trenerka, #fitgirl, #polishfit, #polishgirl, #mięśnie, #silka, #bestrong, #gymaholic, #instaselfie, #bodybuilder, #odchudzanie, #złydzień, #zdrowepodejscie, #zdrofit, #zdrowie, #lovepink, #polskadziewczyna, #fitnessgirl, #gymmotivation  Ciężko na zakupach? Zapraszam na siłownie  Ja paraduje z hantlami po 10 kg i nie jest ciężko, na zakupy chyba starczy  #polishfit, #polskadziewczyna, #strongwomen, #trening, #trenerpersonalny, #ćwiczenia, #strongnotskinny, #workout, #gymmotivation, #gimgirl, #zdrowystylzycia, #hardwork, #zdrowenawyki, #silka, #masa, #aktywnoscfizyczna, #poloshgirl, #fitnessgirl, #bodygoals, #legday, #forma, #siła, #motywator, #gymaholic
 Wiecie... to, że zgłaszacie się do mnie po plany i działacie to nic, ale to, że wysyłacie mi zdjęcia posiłków i ogólnie z pobytu z restauracji, pytacie co zamówić z menu, co myślę o danej restauracji przeszło moje najśmielsze oczekiwania  Nie samymi treningami żyje człowiek ;) Nie jesteś zawodnikiem dyscypliny sportowej tylko kowalem swojego losu.... Wyjdź z domu, umów się ze znajomymi, zjedz pizzę, napij się wina i bądź szczęśliwy
 To co tygryski lubią najbardziej  #gymaholic, #sztanga, #fitlife, #stronger, #fit, #siłownia, #trening, #active, #sporty  Kto powiedział, że dieta musi być nudna  Przepis na gołąbki, idealnie sprawdzą się na rodzinny obiad czy do zabrania do pracy, w pudełko  Przepis na www.cocorose.pl (link w bio) #zdrowenawyki, #polishcuisine #zdrowystylzycia, #fitjedzenie #zdrowejedzenie, #polishfit, #gotowanie, #healthyfood, #zdrowyobiad, #zdrowe #zdrowienatalerzu, #zdrowojem, #jedzzdrowo #zdrowoismacznie #zdrowokolorowo
 Tym razem nie odchudzanie, a odżywianie :) Joasia zgłosiła się do mnie z prośbą o pomoc w rzuceniu kilku kilogramów. Niestety po przeanalizowaniu Jej sposobu odżywiania nie mogłam rozpisać planu odchudzającego, tylko odżywiający. Rozmawiałyśmy chyba z godzinę. Udało mi się Ją przekonać i dziś jest mega szczęśliwa  Cześć  Pytacie mnie co z moją redukcją, że nic nie piszę... W sumie racja. Nic nie pisałam, a powinnam bo rozpoczęcie redukcji ogłaszałam  Nie redukuję, dlatego, że mam niski poziom żelaza :( Poziom ferrytyny na poziomie 30. Niby w normie, jednak jest to niski wskaźnik. Poniżej 4 mamy niedobór, także odchudzanie mogłoby doprowadzić do anemii... Od roku czasu bolało mnie gardło. Myślałam, że to infekcja i brałam tabletki, płukałam gardło różnymi specyfikami. W zeszłym roku chorowałam i to naprawdę intensywnie ok 4-5 razy po 2-3 tygodnie. W tym roku byłam chora już dwa razy po Sylwestrze i zaraz po Świętach. Choroby przechodziły, a cały czas pozostawał problem z gardłem. Nic nie pomagało, więc zrobiłam badania i wyszedł niski wskaźnik żelaza. A organizm może to sygnalizować bólem gardła. W tej chwili biorę laktoferynę i od dnia, kiedy ją stosuje gardło nie boli :) Czekam, aż minie 2 miesiące (został miesiąc) i powtórzę badania. Zobaczymy jak wyjdą. Redukcję planuję w tym roku na pewno, ale nie wiem, w którym miesiącu zdrowie pozwoli... Także pozostaje czekać... W link BIO wpis o żelazie 🤓 dieta, #odchudzanie, #zdrowenawyki, #zdrowystylzycia, #instafit #odchudzanie, #zdrowo, #ćwiczenia, #nevergiveup, #instagirly, #żelazo, #dietetyka, #trenerpersonalny, #dieting, #fitlifestyle

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na