ScrollToTop

Witamina C – dlaczego tak ważna dla naszego organizmu?

Witaminy to związki organiczne niezbędne do funkcjonowania organizmów żywych. Oddziaływają na pracę wszystkich układów i narządów przez co również wpływają na wygląd zewnętrzny. Jedną z najpopularniejszych witamin jest witamina C – zwana inaczej kwasem askorbinowym. Organizm człowieka nie jest wstanie jej syntetyzować, a jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu stąd też musi zostać dostarczona wraz z pożywieniem oraz suplementacją. Przedawkowanie witaminy C nie jest możliwe, ponieważ kwas askorbinowy rozpuszczalny jest w wodzie, a więc nadmiar jego wydalmy wraz z moczem.

Dla dorosłych zapotrzebowanie na witaminę C wynosi 60-75 mg na dobę. U dzieci jest to 40 mg. Wzmożone zapotrzebowanie występuje u kobiet w ciąży i karmiących piersią, osób z nadciśnieniem tętniczym oraz palących papierosy. Niedobory jej powodują częste infekcje, a także wzrasta ryzyko chorób serca, owrzodzeń. Mogą pojawić się problemy z gojeniem ran.

Zobacz wpis: 
Niedobór żelaza – przyczyny, objawy, leczenie
Jak zrobić jogurt naturalny

Witamina C – dlaczego tak istotna?

Chyba każdy z nas dostawał witaminę C w dzieciństwie na odporność. Ma to związek z tym, że kwas askorbinowy uczestniczy w produkcji kolagenu, a więc białka tworzącego pod nabłonkiem warstwę, dzięki której wirusom trudniej przeniknąć do naszego organizmu. Poza tym ma działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. W dodatku witamina C wspiera limfocyty, a więc białe krwinki, które służą do niszczenia zainfekowanych komórek. Im są w lepszej kondycji, tym szybciej pozbywamy się infekcji.

Wiele badań pokazuje, że przyjmowanie dziennie 0,5 -1 g kwasu askorbinowego znacząco obniża możliwość przeziębienia.

I to nie wszystkie właściwości witaminy C. Pełni wiele innych funkcji:

  • bierze udział w procesach metabolicznych
  • zwiększa przyswajalność żelaza
  • zapobiega procesowi utleniania w związku z działaniem wolnych rodników
  • ma działanie bakteriostatyczne
  • oczyszcza naczynia krwionośne z cholesterolu.

Witamina C – źródła występowania

Głównym źródłem kwasu askorbinowego są warzywa i owoce. Najwięcej znajdziemy w owocach dzikiej róży. W 100 g zawartość witaminy C to, aż 250-800 mg co znacząco przekracza dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka. Dużą zawartość tej witaminy znajdziemy również w czarnej porzeczce, truskawkach, kiwi, papryce, brukselce, brokułach jednak produkty te dostępne są tylko okresie letnim, a w innych porach roku sprzedawane po uprzednim zamrożeniu. Niestety witamina C jest wrażliwa na światło i wysoką temperaturę. Gotowanie warzyw powoduje  znaczące utraty składników odżywczych w tym witamin. Ponadto w obecnych czasach żywność jest o wiele mniej odżywcza i dlatego ważna jest odpowiednia suplementacja.

Na rynku jest wiele produktów zawierających witaminę C, ale chciałam, abyście zwrócili uwagę na produkt marki mAgProdukt nie zawiera stearynianu magnezu, który odkładając się na ściankach jelitach uniemożliwia przyswajanie substancji odżywczych. Ponadto jest buforowany askorbinianem sodu przez co zapobiega zakwaszeniu organizmu. W opakowaniu znajduje się 100 kapsułek ze sproszkowaną witaminą C.

Witamina C na skórę

Witamina C poza dobroczynnym działaniem na zdrowie ma również na naszą skórę. Szczególnie, gdy mamy do czynienia ze skórą ziemistą z pierwszymi oznakami starzenia i popękanymi naczynkami. Poprawia wygląd skóry i dba o jej wygląd poprzez działania antyoksydacyjne, wzmacnianie naczyń krwionośnych oraz uelastycznienie. Pomoże osobom z przebarwieniami, niejednolitym kolorem skóry oraz z trądzikiem i łojotokiem. Powoduje zmniejszenie porów i pozbycie się wyprysków. Zbawienna dla skóry poparzonej słońcem.

Produkty w sklepach z kwasem askorbinowym to głównie maseczki i serum. Możemy je również wykonać samodzielnie w domu. Należy pamiętać, że stężenie witaminy C powinno być wyższe niż 5%. Osoby z cerą wrażliwą do 10%. Aby zrobić maseczkę lub serum potrzebna jest woda destylowana i oczywiście sproszkowana witamina C. Możemy dodać m.in. kwas hialuronowy, glinkę czy witaminę E. W zależności na jakich efektach nam zależy. Witaminę C można również zmieszać z olejem i stosować na całe ciało.

Podobne posty

Grupa migrena facebook
Grupa dieta facebook

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na