ScrollToTop

Jak sprawdzić czy moja waga i zawartość tłuszczu w organizmie są prawidłowe?

Waga i tłuszczyk – odwieczny problem kobiet 🙂 Niestety rzadko która, interesuje się ich prawidłowymi wartościami. Najczęściej chcą jak najmniej ważyć i mieć jak najmniej tłuszczu. Dokładnie w taki sam sposób myślałam ja. Chciałabym maksymalnie chuda o czym przeczytasz we wpisie o mojej historii zaburzeń odżywiania. A niska czy nawet prawidłowa waga wcale nie gwarantują dobrego wyglądu bo, albo jest się za chudym, albo jesteśmy tylko teoretycznie szczupli tzn. pod ubraniem. Na plaży wystają nam brzuszki, serdelki i cellulit (skinny fat). Mało ważymy, a procent tkanki tłuszczowej w organizmie taki, jak u  osób z nadwagą. Z drugiej strony zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej również nie jest dla nas korzystny. Sztuka w tym, aby zachować równowagę, dlatego należy znać nie tylko wskaźnik BMI, ale także normy poziomu tkanki tłuszczowej dla naszego organizmu.

Zobacz wpis:

10 produktów przydatnych podczas odchudzania
Zdrowy styl życia – zachowania prozdrowotne

Wskaźniki BMI – prawidłowa waga do wzrostu

Najbardziej znaną metodą oceny prawidłowej masy ciała jest wskaźnik BMI.

BMI = masa ciała (kg) / wysokość ciała (m)²

Wskaźnik BMI przedstawia jedynie orientacyjne wartości właściwej masy ciała dla naszego wzrostu. Nie uwzględnia podziału wiekowego (poza dziećmi i młodzieżą do 18 roku życia) ani na płeć i budowy ciała co, znacząco wpływa na prawidłową wagę dla danej osoby.

Dla przykładu prawidłowa waga mężczyzny w wieku 30 lat o wzroście 160 cm:
* budowa drobnokoścista 61 kg
* budowa grubokoścista 64 kg

Wskaźnik BMI niestety często zawodzi…

Kulturysta obliczając wskaźnik BMI  dla swojej wagi i wzrostu może uzyskać wynik  mówiący o jego otyłości. Tymczasem jego wysoka waga wynika z dużej ilość masy mięśniowej co pokazuje, że wskaźnik ten nie obejmuje analizy składu ciała. Wspomniałam wcześniej, że osoba o prawidłowej wadze może mieć zbyt dużą ilość tkanki tłuszczowej przez co, ciało wcale nie będzie wyglądać tak, jakby tego chciała i odwrotnie.  Osoba o wysokiej wadze może mieć niewielki procent tkanki tłuszczowej i wyglądać dobrze.

W związku z tym bardziej miarodajnym wskaźnikiem jest poziom tkanki tłuszczowej.

Poniżej przedstawione są poszczególne wartości BMI dla dorosłych:

Niedowaga BMI <18,5
Wartość prawidłowa 18,5 – 24,9
Nadwaga 25,0 – 29,9
Otyłość 1 stopnia 30,0 – 34,9
Otyłość 2 stopnia 35,0 – 39,9
Otyłość 3 stopnia ≥ 40,0

Zobacz wpis:

Zaburzenia odżywiania plagą ostatnich lat – jest ich więcej niż myślisz
Otyłość – problem XXI wieku. Zdrowotne konsekwencje nadwagi i otyłości

Poziom tkanki tłuszczowej

Na masę tkanki tłuszczowej składa się tłuszcz znajdujący się pod skórą, a także w obrębie mięśni, mózgu, szpiku kostnego i narządów takich jak wątroba, nerki, trzustka oraz serce. Poziom tkanki tłuszczowej uzależniony jest m.in. od płci.

Normy poziomu tkanki tłuszczowej

Wiele osób dąży do niskiego poziomu tkanki tłuszczowej jednak utrzymanie optymalnych wartości jest kluczowe w prawidłowym funkcjonowaniu wielu procesów metabolicznych poza tym tłuszcz m.in. bierze udział w procesach termoregulacji, jest ważnym źródłem energii i nośnikiem witamin A, D, E i K  ponadto pozwala na utrzymanie we właściwym miejscu narządów wewnętrznych i chroni je przed uszkodzeniem.

U kobiet normy tkanki tłuszczowej wynoszą w graniach 20-32% natomiast u mężczyzn 10–22%. Niebezpiecznie niski poziom tkanki tłuszczowej u kobiet wynosi poniżej 19%, a u mężczyzn jest to przekroczenie 11%.

Procent tkanki tłuszczowej u sportowców szczególnie zawodników fitness i kulturystów nie jest dobrym wyznacznikiem. Jak powszechnie wiadomo sport wyczynowy nie ma nic wspólnego ze zdrowiem.

Analiza składu ciała – pomiar tkanki tłuszczowej

Istnieje wiele metod obliczenia tkanki tłuszczowej w organizmie. Klasycznym sposobem jest pomiar tkanki tłuszczowej fałdomierzem. U kobiet należy uchwycić fałd skórno-tłuszczowy na mięśniu trójgłowym ramienia, na grzebieniu kości biodrowej i mięśniu czworogłowym uda. U mężczyzn mierzymy fałd piersiowy, brzuch i udo. Na podstawie sumy pomiarów, następnie za pomocą równań wylicza się procentową zawartość tłuszczu w organizmie. Pomiar wymaga ostrożności i doświadczenia, ale gdy opanujemy technikę pomiary są całkiem dokładne.

Na siłowniach możemy spotkać wagę obliczającą tkankę tłuszczową. Urządzenia (aparaty) te mierzą również ilość wody w organizmie i masy mięśniowej, a więc mamy przy okazji analizę składu ciała. Niestety błąd pomiaru w skrajnych przypadkach może wynosić nawet 40%.

Aby określić zawartość tłuszczu w organizmie możemy posłużyć się kalkulatorem tkanki tłuszczowej.

Atrakcyjność fizyczna, a poziom tkanki tłuszczowej?

Jak wspomniałam na początku wpisu często utożsamiamy atrakcyjność fizyczną od poziomu tkanki tłuszczowej. Kobiety również biorą pod uwagę wskaźnik wagowy. Pomijając kwestię, że atrakcyjność fizyczna jest szerokim pojęciem i w ocenie danej osoby nie bierzemy jedynie pod uwagę jej zewnętrznego wyglądu to, dla większości ludzi najbardziej atrakcyjne fizycznie są osoby z niższym poziom tkanki tłuszczowej przy zachowaniu odpowiedniej masy mięśniowej, wtedy też i waga jest wyższa niż u osoby bardzo szczupłej z małą ilością tłuszczu i mięśni.

Przydatny wpis? Udostępnij!

Podobne posty

Grupa dieta facebook
Grupa migrena facebook

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na

Jarek schudł z moją pomocą 30 kg! 
POLUB MÓJ FANPAGE po większą dawkę motywacji!