ScrollToTop

Niespecyficzne zaburzenia odżywiania: zespół kompulsywnego objadania się, syndrom jedzenia nocnego, jedzenie pod wpływem stresu, ortoreksja i bigoreksja

W ostatnich latach znacząco wzrosło zainteresowanie zdrowym odżywianiem, aktywnością fizyczną, a w tym na sposoby na schudnięcie. Część z nich oparta jest o zbilansowaną dietę i trening z dbałością o zdrowie psychiczne. Niestety niektóre diety i sposoby na zrzucenie kilogramów nie mają nic wspólnego ze zdrowiem. W konsekwencji wiele ludzi zapada na zaburzenia odżywiania (zaburzenia jedzenia).

Definicja zaburzeń odżywiania mówi, że osoby na nie zapadające charakteryzują się nieprawidłowym łaknieniem o podłożu psychicznym. W związku z tym ograniczają przyjmowanie posiłków, lub też spożywają je w ilościach odbiegających od przyjętych za normalne. Pojawią się w chwili, gdy jedzenie i masa ciała stają się najważniejszymi sprawami chorego, który całe swoje życie podporządkowuje tym dwóm kwestiom. Zaburzenia odżywiania mają ścisły związek nie tylko z jedzeniem i odchudzaniem, ale również uczuciami. Są odpowiedzą na niezaspokojone potrzeby psychiczne. Prowadzą do wielu chorób przewlekłych, a nawet do śmierci.

Rodzaje zaburzeń odżywiania – specyficzne, typowe i nietypowe, niesklasyfikowane

Zaburzenia odżywiania zostały podzielone na dwa typy: specyficzne, a więc typowe oraz niesklasyfikowane, nietypowe będące trudne do określenia.

Do specyficznych, a wiec typowych zaburzeń odżywiania zaliczamy:

  • anoreksję, charakteryzującą się głodzeniem się,
  • bulimię, gdzie występuje problem przejadania się i później wypróżniania.

Do tego rodzaju zaburzeń włącza się również:

  • otyłość, która związana jest z przyjmowaniem nadmiernej ilości jedzenia. Może być także wynikiem innych zaburzeń jedzenia takich jak bulimia lub zaliczanych do nieokreślonych m.in. kompulsywnego objadania czy syndromu jedzenia nocnego.

Na temat anoreksji, bulimii i otyłości napiszę osobne artykuły. Dziś chciałabym omówić drugą grupę.

Zobacz wpis:
Otyłość problem XXI wieku. Zdrowotne konsekwencje nadwagi i otyłości

Niespecyficzne zaburzenia odżywiania

Wiele osób ma objawy zaburzeń odżywiania jednak nie każde pozwalają na jednoznaczne stwierdzenie o anoreksji czy bulimii psychicznej. Na przykład są osoby, które raz w tygodniu spożywają ogromną ilość jedzenia, ale nie przeczyszczają się, stąd też nie można nazwać tego typu zachowań bulimią. Inne głodzą się jednak ich waga jest zbyt wysoka by zakwalifikować je do anorektyków.

Do niespecyficznych zaburzeń odżywiania zaliczamy m.in:

  • zespół gwałtownego (kompulsywnego) objadania się
  • zespół jedzenia nocnego
  • jedzenie pod wpływem stresu
  • ortoreksję
  • bigoreksję

Zespół kompulsywnego jedzenia

Objawem zespołu kompulsywnego (napadowego) objadania się są napady spożywania bardzo dużej ilości jedzenia. Nie dochodzi do wywoływania wymiotów, przeczyszczeń ani zwiększenia aktywności fizycznej, dlatego prowadzi do otyłości. Chory wycofuje się z życia towarzyskiego, je w samotności. Przyczyną występowania napadów jedzenia są czynniki psychologiczne. Zostaje zaburzone rozróżnienie głodu od emocji. Jedzenie staje się sposobem na rozładowanie napięcia i stresu.  Inne, intensywne, emocjonalne przeżycia, również te pozytywne stają się pretekstem do spożycia nadmiernej ilości kalorii. Odczucie głodu jest głodem emocjonalnym, a nie fizycznym. Osoba mająca zespół kompulsywnego jedzenia traci kontrolę i przejada się do granic możliwości. Chwilowe szczęście przeradza się w wyrzuty sumienia, stres, niepokój. Dodatkowe kilogramy powodują jeszcze gorsze samopoczucie. W leczeniu zaburzenia napadowego objadania się pomoże zbilansowana dieta i regularność posiłków. Nie będzie wtedy, dochodzić do nagłego spadku glukozy, a przez to wyeliminuje się pojawienie uczucia głodu. Istotne jest również nie przechowywanie w domu zbyt dużej ilości produktów spożywczych.

Zespół jedzenia nocnego

Dotyczy niekontrolowanego, czasem i wielokrotnego jedzenia w nocy. Podobnie jak zespół kompulsywnego objadania się prowadzi do nadwagi i otyłości jednak nie jest to, wynikiem nadmiernej ilości pożywienia. Osoby z syndrom jedzenia nocnego spożywają odpowiednią ilość kalorii, jednak  ponad połowę z nich jedzą na noc. Rano nie mają apetytu i często pomijają śniadania. Zjawisko to, nazywane jest poranną anoreksją. Jedzą albo pod wpływem emocji, co daje im przyjemność lub kompulsywnie, a więc odczuwają przymus, co odbiera im radość z posiłku. U 70% osób dotkniętych zaburzeniem odżywiania związanym ze snem występuje nastrój depresyjny, szczególnie w wieczornej porze dnia. Wiele osób cierpi na bezsenność, która znacząco wpływa na nocne jedzenie. W leczeniu syndromu ważne jest unormowanie snu i wyeliminowanie problemu z zasypianiem.

Podobnym do zespołu jedzenia nocnego jest zaburzenie odżywiania związane ze snem. Różnica jest taka, że w pierwszym przypadku osoba ma świadomość tego co robi natomiast w drugim, wszystko dzieje się poza jej świadomością.

Jedzenie pod wpływem stresu

Częstym zjawiskiem jest podjadanie pod wpływem stresu, który niezależnie od jego źródła powoduje napięcie i negatywne emocje. Jedzenie pomaga, ponieważ kojarzone jest z bezpieczeństwem, radością i bliskością z matką z czasów dzieciństwa. W dodatku jest bardzo łatwo dostępne, nie wymaga obecności innych ludzi i jest akceptowane społecznie. Pod wpływem stresu dana osoba sięga po jedzenie jednak nie traci całkowitej kontroli, jak to wygląda przy kompulsywnym objadaniu się. Jest wstanie przerwać jedzenie i odczuwa ulgę w rozładowaniu stresu. Aby poradzić sobie z tym problemem kluczowa jest praca nad radzeniem sobie ze stresem. Warto więcej czasu poświęcić na odpoczynek i relaks oraz otaczać się pozytywnymi i dobrymi ludźmi.

Ortoreksja – obsesja na punkcie zdrowego jedzenia

Ortorektyk ma obsesję na punkcie spożywania zdrowej żywności. Objawia się tym, że kilka godzin dziennie planuje posiłki. Produkty kategoryzuje na dobre i złe. Dobre to, tylko te, pochodzące z naturalnych źródeł, ekologiczne, bez konserwantów. Reszta jest szkodliwa dla zdrowia. Rezygnuje również z niektórych metod obróbki żywności. Odczuwa lęk przed zjedzeniem czegokolwiek, jeśli nie zna składu i pochodzenia. Ortoreksja różni się od anoreksji czy bulimii tym, że nie występuje aspekt osiągnięcia wymarzonej sylwetki, a jedynie dbanie o własne zdrowie. Granica między zdrowym podejściem do diety, a obsesyjnym jest bardzo cienka. Osoby zaburzone nie mają tolerancji dla innych sposobów odżywiania, co więcej wzrasta im poczucie własnej wartości. Czują się lepsi od innych, ponieważ potrafią kontrolować swoją dietę. Gdy zjedzą produkt niedozwolony nadchodzi poczucie winy, po czym karząc siebie eliminują kolejny produkt z diety. Ciągłe wyrzucanie z jadłospisu kolejnych rzeczy powoduje niedożywienie, problemy hormonalne czy anemię i wycofywanie się ortorektyków z życia towarzyskiego. Podstawią leczenia ortoreksji jest edukacja o prawidłowym odżywianiu oraz wprowadzenie dobrze zbilansowanej diety i doprowadzenie organizmu do homeostazy.

Bigoreksja – obsesja na punkcie muskulatury

Bigoreksja to rodzaj uzależnienia. Podobna jest do anoreksji, ponieważ mimo coraz większej muskulatury chory nie widzi postępów i ciągle jest niezadowolony ze swojego wyglądu. Siłownia staje się drugi domem. Bigorektyk skoncentrowany jest jedynie na swoim wyglądzie. Wiele czasu spędza przed lusterkiem, mierzy obwody, nadużywa sterydów i rożnego rodzaju suplementów diety, stosuje rygorystyczną dietę i zażarcie trenuje na siłowni nawet, gdy zaczynają się problemy ze zdrowiem. Unika spotkań towarzyskich, aby nie tracić czasu i nie słuchać o zmniejszeniu wagi. Objawem bigoreksji jest także unikanie miejsc typu basen, gdzie siłą rzeczy konieczne jest pokazanie sylwetki. Dostosowuje całe swoje życie pod treningi i odpowiednie żywienie na wzrost masy mięśniowej. Obsesyjne myślenie i niezadowolenie z siebie  prowadzi do stanów depresyjnych i paranoi. Skutkiem choroby jest często niedożywienie przez mocno restrykcyjną dietę i inne poważne choroby. Leczenie bigoreksji należy zacząć od badań kontrolnych narządów wewnętrznych i wizyty u psychiatry lub psychologa.

Wszystkie zburzenia odżywiania mają podłoże psychiczne dlatego, aby pomóc sobie konieczna jest psychoterapia oraz konsultacje u dietetyka/trenera personalnego. Przy depresji potrzebna jest farmakoterapia, którą zastosuje psycholog lub psychiatra. 

Podobne posty

Najchętniej czytane

OBSERWUJ MNIE NA
 Moja metamorfoza, minęło prawie 10 lat i 10 kilo przybyło, a będzie jeszcze lepiej  Długa i wyboista droga za mną, teraz będzie już łatwiej;) #fitgirl #motywator, #slim, #trenerka #trenerpersonalny, #sporty, #fitnessmotivation, #chuda, #dieta, #cwiczenia, #zmiana, #metamorfoza, #badzfit, #masa, #fitblogger #nigdysieniepoddawaj, #ciezkapraca, #staystrong, #brzuch, #silownia, #barki, #strongisbeautiful, #fitspire #zaburzeniaodżywiania #strongissexy, #polishfit, #polskadziewczyna, #polishfitgirl  Dziś kolacja z @kolekcjonerka w @zolty_slon  Dziękuję kochana za miłe spotkanie, a to dopiero początek  Do następnego  #friends, #happygirl, #kolacja #spotkanie, #blogerki, #polskiedziewczyny, #cheat #restauracja, #kolezanki, #wspolpraca, #biznes, #bizneswoman, #active, #womeninbusiness, #womens
 Czasem i wpada @mcdonalds, a nie tylko „ą” „ę” restauracyjne  A fryty mc chodziły za mną od tygodnia  Niech idzie w bicka #milegodnia, #happyme #dietaniemusibyćnudna, #dietabezdiety , #mcdonalds, #frytki, #instapic #cheatday, #cheatmeal, #polskadziewczyna, #polishfit, #bodybuilder, #masa, #fitnessgirl, #girlpower, #dietatoniekara, #gymaholic, #instamoment, #foodblogger, #streetfood, #pornfood, #polska, #burger, #restday, #restauracja, #pyszne, #jestmoc, #lifestyle, #biceps  Po 2 tygodniowej przerwie czas na trening  #czasnatrening, #siłownia, #shake, #trening, #trenerka, #audi, #fitphoto, #picoftheday, #active, #pinkandblack, #sporty, #workout, #fitgirl #trainlikeagirl, #postivevibes, #polishfitgirl, #polskadziewczyna, #instafit, #letsgo, #natrening, #odzywka, #noexuses, #girlpower, #pretty, #girly #streetstyle, #personaltrainer, #instapic, #audiporn
  Ile razy pomyślałeś: od jutra zacznę wszystko od nowa i będę wreszcie szczęśliwy? ☺️  Ile razy pomyślałeś: od jutra nie będę jeść słodyczy  i zacznę regularnie ćwiczyć? ‍♀️  Ile razy pomyślałeś: odejdę od osoby, której w głębi serca nie kocham?   Ile razy pomyślałeś: rzucę pracę i będę działał na swoich warunkach? ‍  Ile razy pomyślałeś: w te wakacje wyruszę w podróż życia?   Ile razy pomyślałeś: wybuduję własny dom?  A ile razy za myślą nie wydarzyło się nic ⛔ Jeździsz codzienne do pracy na 8 rano, wracasz do domu zmordowany, a w zlewie sterta naczyń, znane? I w koło ta sama rutyna i mimo, że marzenia są Ty w swoim życiu nie zmieniasz nic... Sorry, ale żaden cud się nie wydarzy 🤐, jeżeli Ty nic nie zmienisz. Nie zaczniesz kierunkować swojego życia w inną stronę... TO, ŻE TY STOISZ W MIEJSCU NIE ZNACZY, ŻE CZAS SIĘ ZATRZYMAŁ⌛ON CAŁY CZAS TYKA ⏱️ NIE MARNUJ GO!  #marzenia, #fitgirl #motywacja, #mamcel, #życie #aktywnie, #nevergiveup #motywacjadodziałania, #view, #warszawa, #polishfit, #instapic, #polskadziewczyna, #trenerpersonalny, #trenerka #photooftheday, #dodzieła #dopracyrodacy, #longlegs, #staystrong, #szczescie, #drogadosukcesu, #miłość #polishblogger, #odchudzanie, #gymgirl, #dreams, #polska, #fitnessfreaks, #loveyourself  To, że efekty pracy są super to nie znaczy, że nie może być lepiej 🤓Weekend szkoleniowy... Mnóstwo wiedzy i inspiracji, które już wprowadzam w życie  #szkolenie, #certyfikat, #wyzwanie , #dietetyka, #trenerpersonalny, #nauka, #motywacjadodziałania, #polskadziewczyna, #polishfit, #fitgirl, #kujonki, #zdrowie, #zdrowystylzycia, #fitlifestyle, #hardwork, #wytrwałość, #sukces, #health, #beauty #suplementacja, #dieta, #aktywnoscfizyczna
 Wiecie, że to mój czwarty pojemnik w przeciągu 3 miesięcy... Tego różowego co ostatnio dawałam już nie ma - zostawiłam na siłce Moja zmora od dziecka gubienie wszystkiego  #trening, #zrytyberet, #hantle, #silka #odżywki, #guma, #fitlife #bodybuilder, #robimyforme, #trenerka, #sporty, #active, #letsgo, #trainingday, #gymgirl #weekendtime, #fitnessfreaks, #bezwymówek, #ćwiczenia, #nieodpuszczamy, #girly, #girlpower, #polishfit, #fit #fitblogger, #fitpolishgirl #polskadziewczyna, #bcaa, #strongissexy, #positivevibes  WOLNOŚĆ PRZYCHODZI, WTEDY, GDY PRZESTAJESZ MARTWIĆ SIĘ TYM, CO POWIEDZĄ O TOBIE INNI... Oczywiście nigdy nie będzie tak, że w 100% będziemy wszystko olewać. Ludzie, którzy mówią, że maj wszystko w 4 literach - kłamią :) To jest ludzkie i w wielu kwestiach pomocne. Problem zaczyna się w sytuacjach, kiedy zdanie innych jest ważniejsze jest od tego, co myślę, czy chciałbym ja i decyzje podejmowane w oparciu o ten strach ciągną nas w dół ⤵️ Przykłady: 1) Odchudzanie na szybkiego, głodóweczki, detoksy na Boże Narodzenie, na Sylwestra po, to żeby dobrze prezentować się wśród rodziny, przyjaciół czy na wakacje, aby lepiej wyglądać na plaży... ⛔ Efekt jojo murowany.... 2) Utrzymywanie relacji z ludźmi, którzy nas wykorzystują bojąc się, że będą obgadywać nas wśród innych... ⛔ Znajomi na Tobie żerują, Ty się fatalnie czujesz, stresujesz, a gwarancji, że Cię obgadywać nie będą, nie ma żadnej. 3) Ludzie giną w długach, nie sprzedadzą samochodu - no bo, co sąsiedzi powiedzą? ⛔ A długi rosną i rosną.... 4) Rezygnacja z własnych marzeń, ponieważ ktoś nam doradził, że lepiej nie. I w ogóle zabranianie sobie marzyć bo środowisko w nic nie wierzy i oczywiście nikomu nic nie może się udać... ⛔ I dalej jesteś w tym samym miejscu bez perspektyw... A TERAZ, GDYBYŚ NA PIERWSZYM MIEJSCU POSTAWIŁ SIEBIE, A POTEM INNYCH... 1) Chcesz schudnąć, zabierasz się za to kilka miesięcy przed... Może nie zdążysz na Boże Narodzenie w tym roku, ale już na Wielkanoc będzie super, a na wakacje  - to już brak słów  ✅ Będziesz zdrowy, a efekty trwałe i rzeczywiste (na głodówkach tracisz wodę i mięśnie, a nie tłuszcz). 2) Olejesz tych ludzi  Może I Cię poobgadują, pośmieją się - za pół roku im się znudzi. ✅ A Ty będziesz mieć czas na spotkanie prawdziwych i oddanych przyjaciół, przy których będziesz szczęśliwy
 To mój drugi trening po 2 tygodniowej przerwie związanej z migrenami... przyznaję się, że nie bardzo mi się chciało, ale teraz po czuję się świetnie i już po mału wracam do formy  A jak u Was? #fitspiration, #silka #fitnessmotivation, #trening, #polishfit, #trenerka, #bestrong #motywacja, #nieodpuszczamy, #noexuses, #cwiczenia, #fitlife #dzientreningowy, #gymselfie, #barki, #potreningu, #fitgirl #treningsilowy, #fridayvibes, #fitstyle, #zdrowystylzycia, #fitcoach, #migrena, #fitchick #weekendtime, #forma, #fitnessfreaks, #fitnesstrainer  Straszne śpiochy, ale działamy;) dobrze, że dzisiaj nie mam treningu... Miłego dnia Kochani #milegodnia, #śpiącakrólewna, #beztreningu, #restday, #fitgirl #dopracy, #trenerka, #activities, #selfie, #motywacja, #beauty #dziendobry, #dopracyrodacy, #autoselfie, #audi, #bestrong, #letsgo, #longhairdocare, #śpiąca
 Zbieramy się do pracy 🤓 U mnie dni ostatnio nienajlepsze, ale sztuką jest „tańczyć w deszczu”  Dobrego Dnia  #longhairdocare, #lashes, #trenerpersonalny, #fitlifestyle #dopracyrodacy, #polishfit #niepoddawajsie, #girlpower, #polishgirl, #noexuses, #beauty, #fitgirl, #motywator, #fitspire #motywacjadodziałania, #polskadziewczyna, #blogerka, #letsgo, #urodażycia, #zyciowe, #polishblogger, #womenstyle, #naturalhair, #pracujaca, #instagirly, #instamakeup, #freelancer, #perfectbody, #nieodpuszczamy  Czy Ty też, jak ja masz weekend treningowy? Najważniejsze to działać mimo gorszych dni, a wtedy sukces murowany A na blogu wpis 🆘 ZAPOTRZEBOWANIE KALORYCZNE - ILE JEŚĆ, ABY SCHUDNĄĆ, PRZYTYĆ I NIE TYĆ?🆘)Link w bio) #dieta, #motywacja, #pasja #jakschudnac, #odchudzanie, #aktywnoscfizyczna, #zdrowie, #zdrowenawyki, #nevergiveup #zdrowepodejscie, #trening #dietabezdiety, #trenerka, #siłownia, #gymmotivation, #fitgirl, #treningczynimistrza, #longlegs, #nike, #gymaholic, #motywator, #fitinspiration, #dietetyka, #dietaodchudzająca, #fitnessgirl, #nazdrowie

Napisz do mnie na kontakt@cocorose.pl

Znajdź mnie na

Jarek schudł z moją pomocą 30 kg! 
POLUB MÓJ FANPAGE po większą dawkę motywacji!